Turistbåtrederiet Brim Explorer har fått til noe få ville trodd var mulig: De fire katamaranene MS Brim, MS Berg, MS Bard og MS Brisen har klart å seile året rundt med godt belegg og bra lønnsomhet, enten sesongen byr på sur vinter, nordlys, godvær, midnattssol eller høljende regn. Som en av få norske turistvirksomheter klarer rederiet å opprettholde helårsdrift med fullt fokus på kjernevirksomheten – miljøvennlig turisme og bærekraftige båtturer, med utgangspunkt i Tromsø, Svolvær, Longyearbyen og Oslo. Rederiet har operert siden 2019, med raskt stigende omsetning: Gjennomsnittlig vekst de to siste årene er over 60 prosent.
Fremtidspotensial
– Brim Explorer er et strålende eksempel på hvordan evne og vilje til å tenke nytt har skapt et selskap som kombinerer miljø- og klimamessig impact med solid avkastning. Det er med andre ord et selskap som passer svært god inn i Ferd Impact Investings mål og mandat, sier Investment Professional Kathrine Lærke Søndergaard. Hun er ansvarlig for den daglige oppfølgningen av forretningsområdets eierskap i selskapet, der Ferd engasjerte seg høsten 2021, og i dag har en andel på 51 prosent.
– Vi ser et stort fremtidspotensial i turisme, som i dag er en viktig, men undervurdert næring i Norge, sier hun, og viser til at det anerkjente konsulentselskapet McKinsey i rapporten «Norge i morgen» fra våren 2022 har grønn turisme med som en av ti mulighetsnæringer for Norge etter oljealderen.
– Også grønn maritim næring står på listen, så her skårer Brim dobbelt, sier hun.
Maritimt teknologiselskap
For om Brim Explorer er et turismeselskap utad, så er det i bunnen også et grønt maritimt teknologiselskap.
– Vi er i utgangspunktet like opptatt av å utvikle ny og mer miljøvennlig teknologi som vi er av bærekraftig turisme. Og når det gjelder å redusere utslipp henger skipsfarten langt etter de fleste andre sektorer, sier Agnes Árnadóttir, daglig leder for Brim Explorer, som hun etablerte sammen med teknologisjef Espen Larsen-Hakkebo i 2018.
Árnadóttir forteller at alle båtene har både konsept, design og teknologiske løsninger utviklet av Brim selv i samarbeid med dyktige spesialister, og at resultatet har vist seg svært vellykket både driftsmessig og fra et passasjerperspektiv.
– Filosofien bak båtenes design er at det trengs mye og komfortabel inneplass med god utsikt når det er kaldt og surt, samtidig som alle 145 gjester skal ha plass langs rekka ute på dekk, slik at de får full glede av naturopplevelser enten man er på hvalsafari, fjordtokt eller på jakt etter nordlyset, sier hun.
Egenutviklet maskineri
Også fremdriftsmaskineriet er i stor grad egenutviklet. De tre første skipene er ladbare hybrider, mens MS Brisen, som trafikkerer Oslofjorden, er helelektrisk.
– Vi har tatt utgangspunkt i at båtene skal være mest mulig tilpasset elektrisk drift, og i den forbindelse har vi lagt mye arbeid i optimalisering av vekt og videreutvikling av drivlinjens energieffektivitet. Alle båtene skulle gjerne vært helelektriske, men det var nødvendig med et kompromiss for de tre hybridelektriske katamaranene som opererer nordpå. De må kunne tilbakelegge større avstander med høy fart når de skal fra Tromsø eller Svolvær til havområdene der det er mulig å oppleve hval, eller skal seile mellom Norge og Svalbard. Og da er det ikke mulig med batteridrift, i hvert fall ikke i dag, sier Árnadóttir.
Minimum støy
For cruise i Oslofjorden har imidlertid helelektriske MS Brisen god batterikapasitet. Og på kortere turer klarer hybridbåtene i nord seg uten å starte fossilmotoren.
– Det er dessuten et viktig poeng at alle skipene kan operere elektrisk i nærheten av dyre- og fugleliv, slik at vi unngår både å forstyrre naturen og gjestenes opplevelse, sier Árnadóttir.
Hun legger til at katamaranene er utstyrt med eksepsjonelt store og saktegående propeller som utnytter det store dreiemomentet i elektromotorene. Dermed blir lydnivået betydelig lavere, og skipenes bidrag til støyforurensningen i havet kraftig redusert.
Erfaring fra Island
Agnes Árnadóttir vokste opp med å jobbe i familiebedriften hennes far hadde grunnlagt, og som var det første islandske hvalsafari-selskapet – og har nok med seg noe av evnen til frisk tilnærming fra hjemlandet. Der er båtturisme en langt mer utviklet bransje enn i Norge. Hun har vært involvert i ettermontering av elektrisk drift på islandske fartøyer siden 2010, og har fulgt godt med i utviklingen på området.
– Da vi så at batteriteknologi og elektromotorer begynte å bli klar for å tas i bruk, passet det godt med markedsmuligheter vi så nord i Norge. Og vi så på satsningen på båtturisme som viktig for å gjøre Brim til en lønnsom bedrift som kunne drive innovasjon og utvikling på egen regning og risiko, sier hun.
Árnadóttir legger til at selskapet drifter båtene sine selv, og dermed har en unik mulighet til å høste erfaringer, som brukes til å forbedre systemer og løsninger.
– Vi lærer fra én båt til den neste. Nå er vi i ferd med å bygge vårt femte skip, som snart skal seile med utgangspunkt i Bodø – godt timet til å bli en attraksjon i byens rolle som europeisk kulturhovedstad, sier hun.
Árnadóttir legger til at selskapet nå begynner å danne seg et godt bilde av en optimal lavutslipps- eller utslippsfri båt i denne størrelsesordenen.
– Og her ser vi et stort potensial for norsk maritim industri, både for eksport og bruk langs norskekysten. Innenfor nærskipsfart med mindre fiskebåter, ferger, sightseeingbåter og servicefartøyer for oppdrett, og havvind er det mye som kan elektrifiseres i årene fremover. Det kan bidra til både bærekraftig vekst i norsk maritim industri og betydelig utslippsreduksjon, supplerer Kathrine Lærke Søndergaard.
Brim har forøvrig allerede fått flere eksterne henvendelser om kjøp av teknologi, og ser et stort potensial for dette i fremtiden.
Turistsuksess
– Men, med alt som er sagt om fremtidspotensial, så skal vi ikke glemme at båtene som allerede er i drift har vist seg å være svært gode. De er en innertier i markedet, også fordi Brim Explorer har klart å finne frem til et spekter av turkonsepter tilpasset skiftende sesonger i alle områdene der rederiet opererer – med gode opplevelsesmuligheter og turer åpne for publikum, lukkede turer for gjester som vil feire bryllup eller andre store anledninger, og charterturer for bedrifter som vil drive teambuilding, kundepleie eller feire julebord i uvanlige og spennende omgivelser, sier Søndergaard.
Hun legger til at Brim skårer høyt på sentrale mål som lønnsom, grønn og lokalt bærekraftig turisme i «Veikart for reiselivsnæringen», som regjeringen fremla i februar.
– Når det gjelder lokal bærekraft er vi opptatt av å bidra positivt i lokalsamfunnene der vi opererer, blant annet gjennom kjøp av tjenester og servering av kortreist mat og lokalt øl om bord. Og det vi serverer skal selvsagt være i tråd med våre grønne ambisjoner – med godt utvalg av vegetariske retter, fisk og sjømat, og null industrielt kjøtt, sier Agnes Árnadóttir. Hun kan også fortelle at serveringen om bord på MS Brisen – båten som seiler på Oslofjorden – er overtatt av restauratør Svein Trandem, som frem til nyttår drev eksklusive Restaurant Einer, som blant andre utmerkelser er belønnet med en grønn Michelin-stjerne for bærekraft.
Kunnskap og forståelse
– Til slutt vil jeg fremheve et annet aspekt ved virksomheten: I Brim Explorer er vi også opptatt av å formidle kunnskap om både lokalmiljøer, natur og dyreliv der vi seiler, sier Agnes Arnadottir. Hun forteller at alle båtene er utstyrt med undervannsdroner som overfører bilder fra havbunn og livet under skipet til en storskjerm om bord – og at båtene har godt kvalifiserte guider til å fortelle, mange av dem marinbiologer.
– Slik håper vi at vi bidrar til å spre kunnskap og større bevissthet om hvor viktig der å ta vare på havet og naturen, sier hun.