Fra venstre står Sindre Beyer (TRY), Alexander Sveen Togba (Ferd), Rikke Reinemo (Ferd), Kjetil Try (TRY) og Erik Theodor Jakobsen (Ferd) å snakker sammen utendørs i Oslo sentrum.

KORT SPASERTUR: TRY har bygget alle selskapene sine på ett sted, i Øvre Slottsgate. En kort spasertur gjennom Oslos gater, ligger Ferds nye lokaler i Dronning Mauds gate. F.v. Sindre Beyer (TRY), Alexander Sveen Togba (Ferd), Rikke Reinemo (Ferd), Kjetil Try (TRY) og Erik Theodor Jakobsen (Ferd).

Forfatter: Ferd, ved Signe Marie Sørensen.
Foto: Simen Prestaasen.

– I utgangspunktet var det ikke noe ønske fra oss å bli eiere av reklamebyrå, men TRY har de siste årene blitt så mye mer enn det, og er ledet av et dyktig team vi likte utrolig godt, sier Rikke Reinemo, Co-Head i Ferd Capital.

Kreativitet på nye områder

TRY har av bransjen blitt kåret til Årets byrå de siste atten årene. I et kommunikasjonslandskap i rask endring, har byrået vært kjent for sin tilpasningsdyktighet og evne til å skape effekt på tvers av kanaler.

– TRY har over tid bygget opp en utrolig sterk merkevare på tvers av ulike kommunikasjonsmiljøer. Dette er en dynamisk gjeng, som evner å tilpasse seg markedet, forteller Erik Th. Jakobsen i Ferd Capital, som sammen med Reinemo har jobbet med investeringen.

Selskapet har bygd kompetanse innen digitalisering og teknologi, og med det tatt ut sin kreative kjerne på nye områder. Det har lønnet seg. Fra en omsetning på rett over 500 millioner kroner i 2018, hadde konsernet en omsetning på nesten én milliard kroner i 2020. Driftsresultatet endte på rundt 63 millioner kroner.

– Ferd kommer ikke inn som en industriell eier for å ta ut den typen synergier, eller som et fond med kortsiktig horisont. Dette er først og fremst et kjempespennende partnerskap med et selskap der de ansatte fremdeles eier en betydelig andel av selskapet, understreker Reinemo, som også trekker frem TRYs posisjon som en av Norges mest attraktive arbeidsplasser. – Det ønsker vi å holde på.

v. Erik Theodor Jakobsen, Kjetil Try og Rikke Reinemo

SAMSTEMTE: Kjemien mellom Ferd og TRY er god, og verdigrunnlaget det samme. Nå ser de frem til videre samarbeid om Norges beste kommunikasjonsmiljø. F.v. Erik Theodor Jakobsen, Kjetil Try og Rikke Reinemo. Foto: Simen Prestaasen

Byrå i stor vekst

Mens mange byråer jobber seg inn mot mindre og mindre nisjer, har TRY gjennom flere år jobbet med vekst i bredden. En strategi som har vist seg å være svært effektiv. Fra å være et rent reklamebyrå med fem ansatte ved oppstarten i 1998, består TRY-huset i dag av fjorten tjenesteområder for å sikre at kundene får tilgang til en totalleverandør av kommunikasjonstjenester. Spekteret strekker seg fra reklame og innholdsmarkedsføring – til å hjelpe kundene å bygge og drifte kundefokuserte digitale tjenester. Alle selskapene er samlet under samme tak, med totalt 350 ansatte.

– TRY sin reise handler om endring, og det kommer til å fortsette fremover også, sier Kjetil Try.

Med Ferd i ryggen, er han trygg på at reisen vil fortsette i samme spor – men med litt større muskler.

– Ferd har som partner mange flinke folk og mye kompetanse som helt sikkert kommer til å gjøre oss bedre, legger han til.

Seks personer snakker sammen på TRYs kontor.

FREMTIDSRETTEDE: TRY har hatt en formidabel vekst de siste årene, mye grunnet deres satsing på teknologi og digitale løsninger. Dette er også områder Ferd ser på med stor interesse. F.v. David Leithe (TRY), Rikke Reinemo (Ferd), Alexander Sveen Togba (Ferd), Erik Theodor Jakobsen (Ferd), Kjetil Try (TRY), Sondre Gogstad (TRY) og Sindre Beyer. (TRY). Foto: Simen Prestaasen

Byråoppkjøp og styrket posisjon

TRY har kjøpt opp flere start-ups de siste årene for å styrke posisjonen sin innen teknologi og design. På spørsmål om planen nå er å bruke muligheten til å kjøpe opp enda flere selskaper, er svaret ganske klart:

– Det er ikke et mål i seg selv å kjøpe selskaper. Vårt DNA er å rekruttere de flinkeste folkene og starte på nytt. Når det er sagt har vi kjøpt flere selskaper gjennom årene, så vi kommer sikkert til å fortsette med en kombinasjon av egenrekruttering og oppkjøp, sier Try.

Han legger til at de vil fortsette å hjelpe kundene å utvikle seg videre i den digitale verden, gjennom god kommunikasjon, kreativitet og sømløse digitale tjenester. For å lykkes med dette, skal de jobbe på tvers og ved å kombinere tjenesteområdene.

Kjetil Try har solgt seg ned i selskapet, men fortsetter som konsernsjef i TRY. TRY skal eies ca 60 prosent av Ferd, resten skal eies av ansatte i alle selskapene i TRY-gruppen. POL skal fortsette som et selvstendig selskap utenfor TRY-huset.

TRY-huset

  • Norges største fullservice kommunikasjonsbyrå.
  • Består av TRY Råd, TRY Innhold, TRY Reklame, TRY Apt, TRY Opt og TRY Pearl i tillegg til konkurrenten POL.
  • Totalt 350 rådgivere, prosjektledere og kreative.
  • Grunnlagt av Kjetil Try og Einar Fjøsne i 1998.