Nye måter å jobbe på
Espen Daae, investeringssjef for sosiale investeringer i Ferd Sosiale Entreprenører, forteller at flere bedrifter har måttet tenke nytt som følge av COVID-19. En sosialt distansert hverdag gjorde også at aksepten for å bruke teknologi økte, spesielt for utsatte samfunnsgrupper.
– Etterspørselen etter digitale løsninger akselererte bokstavelig talt over natten, noe som ga en del av selskapene i porteføljen vår nye muligheter, sier han.
Noen av disse selskapene var No Isolation, iMAL og Motitech, som alle har digitale produkter spesialdesignet for grupper som ble ekstra sårbare da pandemien rammet Norge.
– De har vært forut for sin tid og stod klare med produkter da etterspørselen kom, forteller Daae.
Sosiale entreprenører jobber ofte med utfordringer knyttet til utenforskap, ensomhet og folkehelse. Disse utfordringene ble forsterket av krisen, og Daae mener det er positivt at selskapene nå får vist frem løsningene sine.
I følge Daae var iMALs løsning blant de som allerede var godt posisjonert.
– Pandemien førte blant annet til en stor økning i etterspørselen etter løsninger for elever som plutselig trengte digital lese- og skriveopplæring. iMALs løsning er digital og kunne leveres raskt. Selskapet gjorde løsningen sin lettere tilgjengelig for flere ved å utvide tilbudet om en forlenget prøveperiode, sier han.
Ferd Sosiale Entreprenører mener det er gode muligheter for at lese- og skriveopplæring fra iMAL blir en naturlig del av det skolene vil tilby sine elever i tiden fremover.
Digital omstilling
Motitech er et annet selskap som har fått et løft i koronatiden. Selskapet tilbyr treningsløsninger som skal bidra til bedre helse for eldre på sykehjem. Da regjeringen innførte de strenge koronatiltakene, ble selskapet nødt til å tenke nytt for å overleve. I første omgang møtte de på utfordringer fordi produktet Motiview må installeres fysisk ute hos kundene. Dette ble med ett umulig på grunn av regler om sosial distansering og begrenset adgang til sykehjemmene.
– Krisen førte med seg et økt behov for å kunne aktivere og styrke helsen hos de eldre. Selskapet lanserte derfor en digital løsning med et enklere oppsett. Flere kunder har kunnet ta denne løsningen i bruk og Motitech har også tilbudt ekstra prøvetid, forteller Daae.
Der Motitech var nødt til å omstille seg for å overleve, hadde selskapet No Isolation allerede forutsetningene klare. Produktene deres, AV1 og KOMP, er kommunikasjonsløsninger skreddersydd for å forebygge sosial isolasjon. AV1 er en liten robot, en såkalt avatar, som hjelper langtidssyke barn å delta i undervisningen selv om de ikke kan gå på skolen. KOMP er en stor skjerm med kun én knapp, der familie og venner kan sende bilder og video-ringe eldre som opplever å bli isolert av forskjellige grunner.
– Reglene om sosial isolering gav selskapet No Isolation økt salg. KOMP ble raskt utsolgt og selskapet måtte gjøre en innsats for raskt å produsere nye enheter for å svare på den økte etterspørselen, sier Daae.
Bidrag i den nasjonale dugnaden
Selv om COVID-19 førte med seg sosial distansering, var det ikke bare selskapene med digitale produkter som fikk en oppsving. Selskapet Gammel Nok ansetter seniorer over 50 år og leverer bemanningstjenester til offentlige og private. Deres tjenester ble også viktige bidrag i koronadugnaden.
– Gammel Nok har opplevd en stor etterspørsel etter både faglært og ufaglært helsepersonell. Det har vært en viktig del av kriseberedskapen å kunne aktivere «ekstra» ressurser, og friske seniorer ble en plutselig en mer attraktiv målgruppe, sier Daae.
Selv om deler av den vanlige omsetningen til selskapet ble utsatt, ble den erstattet med inntekten fra andre tjenester.
– Selskapet har fått mange nye relasjoner og virkelig fått vist frem sin verdi som en fleksibel leverandør. De ser nå at en del av den ordinære omsetningen kommer tilbake og det blir spennende å se utviklingen fremover, forteller han.