UNDERVEIS: Prosess­plattformen Johan Sverdrup P2 taues inn gjennom Karmsundet, på vei mot ferdigstilling på Aibels verft i Haugesund.

Forfatter: Ferd, ved Hans Gudmund Tvedt
Foto: Aibel

 

For haugesundere er de blitt et velkjent syn: Gigantiske plattformdekk og moduler for offshoreinstallasjoner og produksjonsskip, båret på dekket av spesialiserte løfte- og transportfartøyer på vei inn Karmsundet. Målet er Aibels verft like utenfor byens sentrum. Her, på byens største arbeidsplass, skal konstruksjonene som fraktes inn og moduler bygget i Haugesund settes sammen i stålkonstruksjoner som rager høyt over byen, før den ferdige enheten fraktes ut i Nordsjøen til olje- og gassinstallasjoner. Og i de siste årene, stadig oftere til havvindfelt som skal produsere grønn energi.

LAEM CHABANG: Plattformdekk for havvindfeltet Dogger Bank C klart for avseilingsseremoni – og videre transport fra det thailandske Aibel-verftet til verftet i Haugesund. Foto: Aibel

HAUGESUND: Omformerplattformen for havvindfeltet Dolwin Beta, med Nordsjøhallen og resten av Aibels verft i bakgrunnen. Foto: Aibel

Lang reise

Før de kommer til Haugesund har imidlertid mange av stålgigantene tilbakelagt den lange veien fra Aibels andre verft, som ligger i den thailandske havebyen Laem Chabang, rundt 70 km sørøst for Bangkok.

Begge verftene er moderne og oppdaterte anlegg, selv om verftet i Haugesund har en historie som går tilbake til 1900, mens Aibel-verftet i Thailand ble etablert 99 år senere. Det ligger strategisk til i landets største havn, med romslige monteringsområder og alle nødvendige fasiliteter. Tidligere i år besluttet imidlertid Aibel å øke kapasiteten i Thailand betydelig med et nytt verft i Map Ta Phut, samtidig som deler av Laem Chabang-verftet beholdes.

SEREMONI: I Thailand tilsier skikken at en buddhistmunk skal velsigne prosjektet før første kutt i stålet skjer. Foto: Aibel

– Utviklingen av Aibel i Thailand og de store leveransene herfra har vært fundamentale for Aibels suksess de siste årene. Å øke kapasiteten er strategisk viktig for oss med tanke på den eksisterende ordrereserven, og ikke minst for å posisjonere oss og stå sterkere for fremtidige muligheter innen spesielt havvindplattformer, forklarer konsernsjef Mads Andersen.

Det nye verftet vil ligge i umiddelbar nærhet av både Aibels ingeniørkontor og fabrikasjonspartneren Deeline Construction Company, som gjennom de siste ti årene har levert komponentene som settes sammen på verftet, som mindre stålstrukturer, tanker og rør. Det spesialiserte mekaniske verkstedet ligger rundt en times kjøretur sør for Laem Chabang, og har i dag Aibel som største eier.

Verftene i Haugesund og Thailand samarbeider tett, både i felles prosjekter og gjennom å bygge kompetanse som deles av hele organisasjonen. Oppgavefordelingen mellom verftene har gitt Aibel en egen leveringsmodell som sikrer kvalitet og full kontroll fra første kutt til overlevering, og samtidig konkurransedyktige priser. Modellen regnes derfor som avgjørende for markedssuksessen Aibel har oppnådd de siste årene.