Forskning fra 2021 [1] viser at det er store forskjeller i bokstavkunnskapen til de 20 prosent av elevene med lavest leseforståelse, sammenlignet med de øvrige. Det finnes blant annet en type lesevanske som ikke er dysleksi, men som utvikles på grunn av problemer med å huske bokstaver. Barna som rammes er helt avhengig av å bli fanget opp og fulgt opp fulgt opp med treffsikre tiltak.

Med iMALs fulldigitale løsning får skolene innsikt i elevenes bokstavkunnskap, og ved hjelp av iMALs oppgaveverktøy undervises elevene med treffsikre arbeidsmåter og individuelt tilpassede oppgaver.

Elevers bokstavkunnskap – en blindsone i skolen

Skolens læreplan har ikke tydelige definerte mål om at elevene skal lære alle bokstavene, og det er heller ikke obligatorisk å kartlegge bokstavkunnskap. Innsikt i elevers bokstavkunnskap er prisgitt engasjement og kunnskap på den enkelte skole, eller i den enkelte kommunen. Resultatet blir at noen elever må øve på lesing med oppgaver som ikke er godt nok tilpasset elevens ferdighetsnivå. Det går utover mestringsfølelse og motivasjon, i tillegg går barna glipp av nødvendig mengdetrening for en god lese- og skriveutvikling.

iMAL har utviklet et digitalt verktøy med sømløse overganger fra kartlegging til individuelt tilpassede lese- og skriveoppgaver. I klasserommet kan elevene fortsette å følge klassens bokstavlæring og delta i læringsfellesskapet.

Skolene bruker iMAL ved første bokstavgjennomgang på første trinn, eller som tiltak for elever på høyere årstrinn som blir fanget opp gjennom den digitale iMAL-kartleggingen.

Tilbakemelding fra en pedagog:

Jeg overtok som lærer for en elev som hadde gått på skolen i tre år uten å ha lært alle bokstavene. Jeg gikk ganske raskt i gang med lære denne eleven bokstavene etter iMAL. Gjennom systematisk bruk av innlæringsprinsippene og intensiv undervisning lærte denne eleven bokstav for bokstav. På slutten av skoleåret kunne eleven alle bokstavene, leste tekster og skrev en hel side med egenprodusert tekst. Foreldrene fortalte gledestrålende at barnet deres var blitt helt forandret etter at bokstavene var lært. Etter skoletid fikk foreldrene hjem et barn der sinne og frustrasjon var erstattet av smil og glede.

iMAL har skoler som betalende kunder i Norge og Sverige.

[1] Rogne, Gamlem & Ottesen, 2021

Om selskapet

Etablert: 2015
Gründer: Regine Nagelhus
Daglig leder: Regine Nagelhus
Organisasjonsform: Aksjeselskap

 

Sosiale resultater 2022

Norge

516

Antall lisensierte skoler

18 869

Antall barn kartlagt med iMAL 2022

5 830

Antall elever disponert for lese/skrive- vansker, som bruker iMAL 2022

95%

Andel pedagoger som har jobbet med barn som strever med å lese og skrive i Norge (2022)

98%

Andel pedagoger som vil bruke iMAL i sin undervisning i Norge (2022)

Sverige

99

Antall lisensierte skoler

941

Antall barn kartlagt med iMAL 2022

Se appendiks for detaljert forklaring på hvordan tallene er innhentet her.

Om de sosiale resultatene

iMAL lanserte digital bokstavkartlegging i august 2022. Produktet har blitt svært godt mottatt, og høsten 2022 ble ca 20 000 bokstavkartlegginger gjennomført i Norge og Sverige.

Det var totalt 16 283 barn i Norge som brukte iMAL i 2022. iMAL estimerer at 27 % av alle barn sliter med å lære bokstaver med normale metoder, og oppnår dermed solid impact med sin plattform. I tillegg kan iMAL brukes på papir, slik at det reelle antallet kan være enda høyere. Det er også positivt at iMAL blir godt mottatt av lærere som deltar på kurs, og nær samtlige lærere planlegger å bruke iMAL-pedagogikken i sin undervisning.

Les mer om hvordan vi jobber med impact og se flere av selskapenes sosiale resultater her:

Gå til resultatrapport 2021 & 2022