NY FLAGGSKIPBUTIKK: Bravs nye hovedkontor og topp moderne flaggskipbutikk i Snøbyen, Lørenskog.

Forfatter: Ferd, ved Signe Marie Sørensen
Foto: Sveinung Bråthen

– Det som er spennende med dette området, er at det bygges opp en klynge med vintersportskompetanse, med Snøhallen som aktivitetsområde, begynner administrerende direktør i BRAV, Espen Falck Engelstad, og sikter til nærmeste nabo og Norges eneste innendørs skianlegg, SNØ.

Engelstad tiltrådte stillingen i mars 2020, etter 12 år som sjef og deleier i Norrøna Retail. Her etablerte han og utviklet Norrønas retail-virksomhet – en prosess han mottok Virkes handelspris for. Nå er han i full sving med sitt nye oppdrag i Ferd-eide BRAV. En ny retning er staket ut for selskapet og merkevarene, og store endringer er gjennomført både i og utenfor Norge.

– Tanken om å flytte hovedkontoret oppstod i 2016, og byggearbeidene startet i 2019. Jeg overtok dette som prosjekt da jeg kom inn i selskapet, og har hatt en spennende og hektisk jobb med å redefinere og tilpasse lokalene for det «nye» BRAV, forklarer han og legger til at endringene som er gjort har vært gjennomgripende.

FREMTIDSRETTEDE: BRAV satser på forlengelse av produktenes livsløp, for å lede vei mot en mer bærekraftig sportsbransje. F.v. Trond Solberg, investeringsansvarlig i Ferd, administrerende direktør i BRAV, Espen Falck Engelstad og retail-ansvarlig i BRAV, Erik Gulbrandsen. Foto: Sveinung Bråthen

Sportsbransjen i endring

Sportsbransjen har vært i rivende utvikling de siste årene – fra å være kampanjedrevet med stort fokus på volumer og lave priser, til å bli en bransje med økt fokus på lønnsomhet, bærekraft og kundedialog. Med det kommer endrede kjøpsvaner med digitalisering og netthandel på den ene siden, og grønn omstilling på den andre. For å møte forbrukerne på deres premisser, har BRAV etablert nye måter å jobbe på den siste tiden.

– Tidligere var vi organisert etter merkevarer. Nå har vi i stedet samlet alle merkevarene under ett tak, og gått over til å jobbe mer etter funksjon. Dette for å få realisert skalafordeler, og bygge felles kultur og kompetanse på tvers av merkevarene, sier han.

SKALAFORDELER: Tidligere var BRAV organisert etter merkevarer. Nå har man i stedet samlet alle merkevarene under ett tak, og gått over til å jobbe mer etter funksjon. Dette for å få realisert skalafordeler, og bygge felles kultur og kompetanse på tvers av merkevarene. Foto: Sveinung Bråthen

Blant annet er produktutviklingen for alle BRAVs merkevarer nå samlet i én fløy for å hente ut læring og gode synergier på tvers av merkevarene. I tillegg har hovedkontoret fått egne laboratorier for utvikling og testing av skismøring og staver.

– Vi vet at FIS og IBU jobber mot et fluorforbud i skismøring, noe vi er svært positive til. For å vise at vi mener alvor med bærekraft og vår ambisjon om å drive industrien fremover, tok vi en viktig beslutning i fjor om å stoppe all kommersiell produksjon av fluorholdig skismøring umiddelbart, fortsetter han og legger til at allerede denne vinteren fås alle skismøringsprodukter fra Swix og Toko uten fluor.

– De nye fluorfrie alternativene har vært utviklet gjennom mange år og presterer svært bra.

Swix-mann Paul Aunaas lever av prepping og smøring av ski og snowboard

Livsvarige friluftsprodukter

Engelstad påpeker også viktigheten av å utvikle produkter som kan leve lenge og lar seg reparere. Derfor valgte vi å fjerne det planlagte outlet-området i den nye butikken vår på Snøhuset i Lørenskog, og i stedet vie plassen til et eget service- og reparasjonssenter.

– Service- og reparasjonssenteret åpnes i løpet av første kvartal neste år og er et viktig tiltak for økt bærekraft. Målet er å hjelpe kundene med å forlenge livsløpet til produktene, ved at vi tilbyr reparasjoner utført av fagfolk og med originale reservedeler, sier Erik Gulbrandsen, som er retail ansvarlig i BRAV.

Han har, siden åpningen av butikken tidlig i november, hatt gleden av å observere mange begeistrede kunder på vei inn i den strøkne flaggskipbutikken.

Det har vært mange wow når folk kommer inn, sier Erik Gulbrandsen storfornøyd.

Gulbrandsen mener at mennesker er sosiale av natur og vil fortsette å søke til fysiske møtesteder for inspirasjon og samhold, til tross for økt netthandling.

– Det har fortsatt en verdi å vise frem produktbredden, og her i Snøbyen handler alt om vintersport. Da er det klart at vi må ha en fysisk butikk der vi tilbyr det beste av det beste, sier han.

På sikt håper han å kunne tilby både abonnementsløsninger for utlån av skiutstyr til barn, i tillegg til smørekurs.

– Vi har lyst til å få ned gapet mellom proff- og hobby-markedet, legger Gulbrandsen til.

Lederspiren Margrethe (18) fulgte Ferdsjefen en hel dag, og besøkte hovedkontoret og den nye butikken i Snøbyen. Link til Leder for en dag.

SNØHALLEN: Lederspiren Margrethe (18) fulgte Ferdsjefen Morten Borge en hel dag, og besøkte hovedkontoret og den nye butikken i Snøbyen. Her med flott utsikt over nærmeste nabo og Norges eneste innendørs skianlegg, SNØ. Foto: Sveinung Bråthen.

BRAV-merkene spiller godt sammen

De er tydelige på at de skal jobbe hardt for å ta enda større posisjon i markedet fremover. Skal de lykkes, må de møte kundene der de er.

– Både netthandel og fysiske butikker blir viktig for å tilgjengeliggjøre hele sortimentet og styrke merkevarene våre fremover. Disse kanalene spiller veldig godt sammen. Det samme gjør alle merkevarene, påpeker Gulbrandsen som ser på mulighetene for å ta i bruk alt fra liveshopping til andre digitale handelsarenaer.

– Det viktige er å ha god kontroll på distribusjonen vår, og samtidig være tilgjengelige og ha god dialog med sluttbrukeren, sier Engelstad som har strategien frem til 2025 klar.

– Fra vår kant kan det forventes spennende produktinnovasjoner, en tydelig bærekraftsprofil og internasjonal ekspansjon de neste årene, forteller han engasjert.

Men først skal de roe ned med en velfortjent juleferie etter vel overstått samlokalisering og butikkåpning.