– Store verdier gikk tapt da vi kastet reklamasjonene, men nå fikser vi det meste, sier Bente som har jobbet i den bunnsolide familiebedriften på Melhus i over førti år.

Til tross for at de jobber med å forlenge produktenes levetid, har salget av telt, soveposer og ryggsekker gått så det suser i årevis. Med stadig økende miljø- og friluftsinteresse, er det ingenting som tyder på at Helsport vil miste posisjon. Nylig overtok nemlig Brav eierskapet, som betyr at de vil få et vesentlig større nettverk i et krevende marked. – Vi har et stort ansvar i å forvalte den merkevaren videre, sier Brav-direktør Tomas Holmestad som er imponert over kompetansen som ligger i Helsport.

Grønt fokus viktig i markedet
Med nye eiere, gikk Jim Tore Bakerød inn i stillingen som administrerende direktør. Han er glødende opptatt av bærekraft.
– Vi ønsker at folk kjøper produktene våre fordi de trenger det og ikke fordi de føler de må, sier Jim. Han er overbevist om at bærekraft er helt avgjørende for å overleve i markedet.
– Sluttkonsumenten er ekstremt opptatt av dette, legger han til.

Hverken Jim eller Tomas ønsker å gjøre store endringer i Helsport. Det han derimot var kjapp med å innføre, var en ny timeline der produktutviklingen fremskyndes.
– Grunnen til det, er at vi da får bedre tid og kan ta flere runder med materialvalg, holdbarhet og kvalitet, forteller han.

Fiksing og gjenbruk som tradisjon
Bente og kollegaen, Ida Husby, snakker om bærekraft som en selvfølge, til tross for at de er med på å spare miljøet for en enorm belastning. – Som ny, la jeg fort merke til at det ligger veldig naturlig for folk her. Ikke fordi det er en trend, men fordi bedriften har tradisjon for å tenke holdbarhet og kvalitet i produktene, sier Jim.

Det ligger helt enkelt i hjertet av bedriften at produktene skal vare.
– Vi sorterer og tar vurderinger på hva som kan repareres og hva som kan selges videre, men det meste av reklamasjoner er jo forholdsvis nytt, forteller Bente.

Bærebjelken i Brav
Ifølge Tomas Holmestad har alle bedriftene i Brav-systemet fokusområder som er relevante for produktene de fører.
– Vår misjon er å øke livskvaliteten til kundene våre, ved å opptre på en ansvarlig måte.

Bruk og kast-mentalitet er ut. I stedet optimaliseres produktene på bærekraftig vis.
– Swix er opptatt av kjemikalier og jobber blant annet med å finne gode erstatninger til fluor i skismøring, mens Ulvang jobber mye med verdikjeden for ull. Helsport og Lundhags jobber med reparasjon og gjenbruk, forteller han. Sistnevnte har holdbarhet i hele sitt DNA, og har kommet langt i å jobbe med dette på et helhetlig plan, ifølge Brav-direktøren.

– Lundhags er blant dem som gjør en rekke veldig konkrete ting. De lager skoene på stedet den ene dagen, reparerer sko den neste. Det er litt som å komme inn i serviceavdelingen til Helsport. Du blir litt stolt, smiler Brav-direktøren.

Les hele saken i Ferdmagasinet.