PIKSELERT: Ferd og Johan H. Andresen eier spektakulær kunst i de fleste formater. Statuen ved siden av Helene Gulaker Hansen heter Gut 1 og er laget av Antony Gormley i 2007.

Forfatter: Ferd, ved Signe Marie Sørensen
Foto: Sveinung Bråthen

– Det er en omfattende, veldig variert og spennende samling av både norsk og internasjonal Det er vekt på samtidskunst, men her er også viktige modernister som for eksempel Edvard Munch og Egon Schiele, sier hun om samlingen som blant annet skal få pryde Ferds eiendommer, datter- og porteføljeselskaper fremover.

Personlig og spennende kunstsamling

Det er Johan H. Andresen selv som har opparbeidet seg en imponerende samling kunst gjennom mange år. Et gryende kunstengasjement kjente han på allerede i barndommen.

– Da jeg var liten og ganske så beskjeden, og man skulle sitte stille i selskap hjemme, ble det jo til at jeg satt og så på bildene på veggen svært ofte – og ikke minst lenge, forteller Johan. Han tror kunstinteressen er nedarvet fra sin kunstneriske mor og forutseende besteforeldre.

– Når jeg ble eldre var jeg heldig å ha lektor Sivesind på Handelsgym som trakk linjer mellom kunst, litteratur og musikk, noe jeg har forsøkt å ta med meg, legger han til.

Kunst av Sadamasa Motonaga, som henger i Ferd Eiendoms resepsjonsområde.

UTSMYKKET: Det tok ikke lang tid før Helene hadde fått plassert noe av kunsten på veggene i Ferds egne lokaler. Her henger Sadamasa Motonaga, 1971, i Ferd Eiendoms resepsjonsområde. I bakgrunnen skimtes Patrick Hansens En stor ørret i enden av et fluesnøre. Foto: Sveinung Bråthen

Helene forteller at noe av det mest spennende med stillingen er nettopp Johans personlige interesse.

– Han er sikker i sin smak, kunnskapsrik og er både åpen og veldig interessert, sier hun.

Ingen vanlig kuratorstilling

Johan H. Andresen har lenge kjent på ønsket om å få katalogisert og vist frem kunsten sin, noe som er én del av Helenes oppdrag. En annen, og kanskje den viktigste, er at Ferd Eiendom blant annet har kjøpt historiske Marienlyst og en av Oslos få ubebygde sentrumstomter, Trekanttomten i Vika. På begge steder vil minst gateplan være tilgjengelig for publikum, som gir gode muligheter for å tilgjengeliggjøre kunst for flere. Ifølge Johan er bare en liten andel av kunsten tiltenkt disse arealene innkjøpt. Trolig vil noe av denne kunsten være stedsspesifikk.

Verkene er kanskje ikke laget en gang, så her er det et stort potensial, sier Johan, som er åpen for at eiendommene kan utsmykkes med kunst i de fleste sjangre og formater – fra foto, video og grafikk, til maleri og skulptur.

Curator & arts manager i Ferd, Helene Gulaker-Hansen, sitter i en sofa foran et stort kunstfotografi av Mikael Jansson

FOTOGRAFISK: Helene har en forkjærlighet for kunstfotografier, og er begeistret for Ferds eksemplar av Mikael Janssons Schumacher Indianapolis. Foto: Sveinung Bråthen.

I tillegg vil det være aktuelt å låne ut til porteføljeselskaper og leietakere. Her vil Helene spille en viktig rolle for å systematisere og skape gode rutiner for dette.

En annen viktig oppgave, er å få formidle kunsten til de som jobber her. Det kommer mange spørsmål om kunsten i lokalene her, og en samtale rundt disse kunstverkene kan jo fungere som en døråpner til kunstverdenen, sier Helene, som fortsatt lar seg overraske og begeistre når hun går gjennom ganger og lagerlokaler med spektakulær kunst.

Følger kunsten

Gjennom nesten ti år som gallerieier, der primært norske kunstfotografer har fått hennes fulle oppmerksomhet, ser hun frem til å utforske en ny side av bransjen.

– Å være gallerist er en livsstil. Du er all-in 24/7, og kjernen i virksomheten er kunstnerne, utstillingene, verkene og kundene. Det innebærer også mye administrasjon og praktiske oppgaver. Derfor er det så fantastisk nå når jeg kan dedikere meg til kunsten i mye større grad, smiler hun.

Helene Gulaker Hansen har en master i internasjonal markedsføring fra BI/NMH, som førte henne videre til reklamebransjen. Her tilbrakte hun 14 år – først som konsulent, deretter som byråleder. Den store kunstinteressen har alltid vært tilstede, men ble for alvor vekket under foto og designstudier i London.

– Kunstscenen i London er formidabel, og kunstfotografi dominerte samtidskunsten der. Jeg ble superinspirert og startet egne kunstfotoprosjekter, som etter hvert førte meg til full satsing i et stort kommersielt fotostudio. Fotografene der var på et skyhøyt nivå og jeg innså raskt at det ville ta for mange år å nå dette nivået, forteller hun videre.

Likevel var ønsket om å jobbe med kunstfotografi sterkt. Helene startet derfor Shoot Gallery i 2013, hvor hun først satset på store internasjonale kunstfotografer.

to stk kunstfotografier av fotograf Pernille Sandberg fra utstillingen Straff Skader

STRAFF SKADER: Helene og Johan samarbeidet først om utstillingen Straff Skader for å sette lys på konsekvensene av straff og frykten for å bli straffet for personer som bruker rusmidler. Kunstfotografiene er tatt av Pernille Sandberg. Foto: Tommy Strømmen

– Etter hvert fant jeg ut at vi har så mange dyktige kunstfotografer i Norge at jeg gikk over til de norske. Etterhvert utvidet vi også til å inkludere maleri og skulptur.

Startskudd for samarbeidet

Hun kjente Johan H. Andresen først som kunde i Shoot Gallery, men det var i forbindelse med Rusreformen, en sak Andresen brenner for, at hun skulle bli bedre kjent med ham.

– Han ønsket å gjøre en utstilling kalt Straff Skader, der personlige historier som viser konsekvensen av straff og frykten for å bli straffet i rusrelaterte saker, skulle løftes ved hjelp av kunstfotografi, innleder hun.

Det var Foreningen Tryggere Ruspolitikk som først lagde kampanjen, som ble utviklet sammen med designbyrået Alkemist.

– Bildene ble tatt av fotograf Pernille Sandberg, bilder jeg mente jeg kunne vises også på et galleri. Derfor tok jeg kontakt med Helene som den gang drev Shoot Gallery, utdyper Andresen.

Helene tente umiddelbart på ideen og jobbet hardt for å realisere utstillingen. Som følge av pandemien, ble utstillingen først åpnet på femte forsøk.

– Vi fikk det til til slutt, smiler hun. Salgene gikk kjempebra, saken fikk mye omtale og stor oppmerksomhet. I min bransje ble det en snakkis, da det ikke er så vanlig i Norge å bruke kunst som aktivisme.

Utstillingen ble åpnet av daværende helseminister Bent Høie, og flere av bildene ble senere brukt blant annet på scenen da Regjeringen la frem sitt forslag til Rusreform.

– Det var mange som bidro til dette, men jeg synes Helene viste gode verdier og god dømmekraft for å realisere dette, forteller Johan H. Andresen som kort tid etterpå tok kontakt med henne om en mulig ny retning for karrieren.

Kunstfotografi av Pernille Sandberg, fra utstillingen Straff Skader

EFFEKTFULLT: Fotografiene til Pernille Sandberg vekket sterke følelser i mange, og bildene ble blant annet brukt på scenen da Regjeringen la frem sitt forslag til Rusreform. Foto: Tommy Strømmen

Trespann for kunsten 

– Jeg har bare vært her et par uker nå, og har så vidt kommet i gang, sier

Hun har imidlertid rukket å få et godt inntrykk av hvordan den nye hverdagen i kunstens ærend vil se ut, der hun vil samarbeide tett med både Andresen selv og Inger Walle (Office Manager). Sistnevnte tar mange av de administrative oppgavene, mens Helene vil arbeide både ute og inne med prosjekter og kunsten.

Nå gleder hun seg til å oppdage ny spennende kunst, både den som er i Ferds eller Johan H. Andresens eie – og den som hun etter hvert vil kjøpe inn. I tillegg vil hun kunne være i posisjon til å utfordre hvordan kunsten brukes, eksempelvis slik samarbeidet med Johan først startet.

I Ferd vil jo verden åpne seg for meg på andre områder også, som bærekraft og sosialt entreprenørskap for å nevne noe.

Helene Gulaker Hansen ligger ikke på latsiden, og er kjent for å få ting til å skje.

– Ferd Eiendom har ansatt mange siste året, og har nylig fått en egen etasje som jeg allerede har fått være med å utsmykke, sier hun.

Og straks tar hun turen til Chart Art Fair i København på «scouting». Hva hun ser etter, vil hun derimot ikke røpe.

– Det holder jeg foreløpig for meg selv, smiler hun lurt.