BESØK: MS Brim på tur i Oslofjorden. MS Bris, skipet som får Oslo som operasjonsbase, er nokså likt å se til, men er helelektrisk og bygget i lett karbonfiber istedenfor aluminium.

Forfatter: Ferd, ved Hans Gudmund Tvedt
Fotograf: Brim Explorer

«Brim er et norrønt ord for ‘brytende bølge’. Ved å bryte en bølge opphører det ordinære, og forandring skapes. Dette er hva Brim Explorer streber for å gjøre; å forandre måten båtturer i Norge blir gjort på, og måten vi reiser gjennom og opplever fjordene i Norge. Vi vil vise at miljøvennlig turisme og bærekraftige båtturer er mulig.»

Slik presenterer Ferd Capitals ferskeste investering i turistbransjen seg selv på nettsidene sine – der et gjennomgående tema er hvordan naturopplevelser og miljømessig bærekraft kan forenes gjennom å tenke nytt og annerledes.

OSLOTUR: Turbåtene Brim og Bard på besøk i hovedstaden. Nå er de tilbake i Nord-Norge og på Svalbard, men i september starter splitter nye Bris i et nytt og permanent tilbud med Oslo som operasjonsbase. Foto: Brim Explorer

Nordpå – og i Oslo

Til nå har de to katamaranene MS Brim og MS Bard, sjøsatt henholdsvis i 2019 og 2020, i hovedsak operert i nordlige farvann med utgangspunkt i Tromsø, Svolvær og Longyearbyen. I september starter imidlertid splitter nye MS Bris seilinger i Oslofjorden, med marinaen utenfor Aker brygge som startpunkt. Og bookingen er allerede begynt, både for bedriftscruise og publikum generelt.

– Nå ser vi frem til å ønske både Oslo-boere, firmaer og turister i hovedstaden velkommen til tur på vakre Oslofjorden. Det er et område som er rikt på opplevelser av både natur og kultur og historiske landemerker, sier Agnes Arnadottir, medgründer og daglig leder for Brim Explorer.

Hun legger til at tilbudet blir variert – her kan man for eksempel velge mellom turer med brunsj og bobler i helgene, lokalmat på middagscruise i solnedgangen, yoga-cruise eller dagsturer med rikelige muligheter til å oppleve og lære mer om hovedstadens historie – alt etter tid på døgnet og året.

– Og samtidig som MS Bris inntar Oslofjorden, har MS Brim og MS Bard fortsatt fullt trykk på virksomheten fra havner i Nord-Norge og på Svalbard, sier hun.

UTSIKT: Store vindusflater bidrar til at gjestene om bord på MS Brim får naturopplevelser under alle værforhold. Utsikten er like god på de øvrige skipene. Foto: Albert Bjørnerem/Brim Explorer

Naturopplevelser og bærekraft

Brim Explorer har som mål å levere bærekraftige naturopplevelser til sjøs med skip som kombinerer gjennomtenkt moderne design med innovativ teknologi og en ambisiøs miljøstandard.

– Vi ønsker å tiltrekke oss et globalt publikum, og vil bidra til at gjestene våre går i land med et sterkere miljøengasjement enn de hadde da de kom om bord. Vi vil øke bevisstheten om havet gjennom unike naturopplevelser. Gjestene skal få oppleve havets sårbarhet, variasjon og forunderlighet på en bærekraftig måte. Samtidig jobber vi aktivt for å gjøre alle sider ved både skipene og driften så miljøvennlige som overhodet mulig, forteller Agnes Arnadottir.

Taklet tøffe tider

– Norsk turistnæring har et stort potensial, og vi har lett etter aktører som passer inn i våre strategier og verdier, og som vi har tro på. Vi mener at særlig selskaper med fokus på kvalitet har en fremtid i bransjen – derfor merket vi oss Brim Explorer, som i tillegg til kvalitetsbevissthet og miljøengasjement har en spennende forretningsmodell, ekspansjonsmuligheter og et ungt og ambisiøst team, sier Maria Syse-Nybraaten. Hun er Investment Professional i Ferd Capital, og ansvarlig for oppfølgningen av eierskapet i rederiet.

Syse-Nybraaten nevner også at Brim har vist evne til å takle tøffe tider. Driften startet opp etter at første skip ble levert i 2019, rett før pandemien, som rammet turistnæringen hardere enn de fleste andre bransjer.

– Likevel klarte Brim Explorer å levere både produktet og gode finansielle resultater – og å sjøsette en katamaran nummer to i 2020. Det indikerer både godt konsept og god ledelse, og styrket vår interesse for et samarbeid, sier Syse-Nybraaten.

Langsiktig investor

– Vi på vår side hadde gjennom et års tid søkt etter en langsiktig investor som ville være riktig for oss, vårt særpreg og våre ambisjoner. Det fant vi i Ferd, som i tillegg til finansiell styrke og godt rykte har en filosofi og vilje til langsiktighet som gir et ungt selskap som vårt rom for videreutvikling og geografisk ekspansjon, sier Agnes Arnadottir.

Etter noen møter og forhandlingsrunder ble resultatet at Ferd i fjor høst engasjerte seg i Brim Explorer, i første omgang med et konvertibelt lån – det vil si et lån som kan omgjøres til aksjer. Selskapet fikk dermed kapitalen som trengtes for å finansiere det tredje skipet, og kunne etablere seg som en ny og sterk aktør i turbåtmarkedet i Oslofjorden.

– Og nå går vi inn på eiersiden, og tilfører samtidig ytterligere kapital som skal finansiere to nye båter, slik at virksomheten kan utvides til nye lokasjoner. Dermed vil Ferd Capital få en eierandel på 51 prosent, sier Maria Syse-Nybraaten.

KONTROLL: Broen på MS Brim har topp moderne utstyr for seiling i krevende farvann. Foto: Romain Charrier/Brim Explorer

Spesialdesignede skip

Som rederiets første to katamaraner er nye MS Bris bygget for å gi gjestene maksimal opplevelse med minimal påvirkning på miljøet. Det samme gjelder de to fartøyene som er under planlegging.

I DYPET: Brim Explorers skip er utstyrt med undervannsdroner, som lar gjestene få et levende inntrykk av livet under havoverflaten. Foto: Brim Explorer

– Stillegående elektromotorer og spesialdesignede propeller og skrog gir minimalt med støy og vibrasjoner som kan forstyrre naturen og gjestenes opplevelser. Bærekraftig fremdrift og resirkulerbare materialer preger skipene, som samtidig byr på romslige dekk og komfortable salonger med store vindusflater og god utsikt, sier Agnes Arnadottir, som også kan fortelle om undervannsdroner som lar gjestene få et levende inntrykk av livet under havoverflaten.

Og om bord i skipene finnes selvsagt alt som trengs for å kunne servere måltider av høy kvalitet.

KORTREIST: Alle nødvendige fasiliteter for å sørge for topp måltider om bord, gjerne med lokale retter. Foto: Brim Explorer

Stadig optimalisisering

– Det nye skipet vi nå setter i drift på Oslofjorden er en videreutvikling av de to første vi bygget. Det er relativt likt å se til, men det er likevel viktige forskjeller, forteller Arnadottir. MS Brim og MS Bard er utstyrt med en hybrid-elektrisk drivlinje med kapasitet til å seile elektrisk i 6 til 10 timer avhengig av farten. Og de er bygget i resirkulert og resirkulerbar aluminium som gjør fartøyene lette og energieffektive. Skipet som snart settes i drift er ytterligere optimalisert: Drivlinjen er helelektrisk, med innovativ batteri- og motordesign – og skroget er bygget i karbonfiber, som gir enda lavere vekt og dermed økt rekkevidde.

– Og vi jobber sammen med verftet for å finne nye og bedre metoder for både resirkulering og bruk av resirkulert karbonfiber, legger rederisjefen til.

Egenutviklet teknologi

Mye av teknologien i de neste skipene er forøvrig egenutviklet, rederiet har selv teknisk kompetanse og er aktivt involvert i optimalisering og videreutvikling. Det skjer i tett samarbeid med Brødrene Aa i Hyen, verftet som bygger skipene, og den kjente industridesigneren Einar Hareide, som har stått for den nyskapende formgivningen.

– I tillegg til å gjøre vår egen profil så bærekraftig som mulig, vil vi gjerne være med på å utvikle teknologi som bidrar til å bevege hele bransjen i en grønnere retning, sier Arnadottir – som tidligere har arbeidet flere år i miljøorganisasjonen Bellona.

Hun vokste ellers opp med å jobbe i familiebedriften hennes far hadde grunnlagt, og som var det første islandske hvalsafari-selskapet. Faren var forøvrig også med på å etablere Brim.

– Men det er faktisk slik at ingen av oss tre gründere har en utdannelsebakgrunn som peker mot det vi driver med nå. Far er i utgangpunktet musikklærer, og både Espen og jeg er statsvitere, sier Agnes Arnadottir – som legger til at det blant de rundt 25 medarbeiderne i rederiet finnes det et skikkelig bredt kompetansespekter: Fra marinbiologi og marine økosystemer via skipsteknologi og lokalhistorie til nautikk, reiseliv og restaurantdrift.

– Fellesnevneren er en lidenskap for sjø og skip. Og engasjement for å ta vare på miljøet og livet i havet, avslutter hun.