– Å skape verdi er viktig for alle i næringslivet, så det å vinne Ferdprisen betyr litt ekstra, sier salg- og bærekraftsansvarlig i Navaria UB, Juni Sletten Sætervik.
Hun og daglig leder Emma Eriksen Farstad og produkt- og økonomiansvarlig Synne Steinsrud, forteller drivende engasjert om ideen de har brukt utallige timer på å utvikle i løpet av sitt andre år på Romsdal Videregående skole.
Navaria har kommet opp med en brukervennlig navigasjons-app som varsler når man nærmer seg skjær og grunner. Løsningen vil være med på å minimere sannsynligheten for grunnstøting, og dermed skape trygghet til sjøs. Den innovative gjengen vant Beste ungdomsbedrift i Møre og Romsdal under Fylkesmesterskapet, som førte dem videre til NM hvor de tok andreplassen i Beste ungdomsbedrift og førsteplassen i Størst verdiskapingspotensiale (Ferdprisen). I tillegg tok de andreplass i Markedsføring og Innovasjon, og tredjeplass for Beste Forretningsplan under NM.
Selv om det har vært slitsomt til tider, er det utrolig givende å kunne jobbe på denne måten. Praktisk, i stedet for å sitte og bla i noen kjedelige bøker. Skulle ønske enda flere kunne oppleve det, sier Emma.
Ungt Entreprenørskaps initiativ betyr mye
Ungt Entreprenørskaps initiativ og arrangement er av stor verdi for ungdommene som får muligheten til å bygge egne bedrifter som en del av skolegangen. I tillegg til å inspirere og motivere ungdommene stort, har det også stor verdi for næringslivet og alle som bidrar inn i arbeidet til Ungt Entreprenørskap.
– Å få delta på et NM som dette er veldig inspirerende for oss, begynner investeringsdirektør i Ferd, Tom Erik Myrland.
– Man går derfra med en sterk overbevisning om at arbeidet med Ungdomsbedrift gir de som deltar en annerledes læring og verdifull erfaring, fortsetter han.
Ferd er stolt støttespiller til Ungt Entreprenørskap og har bidratt gjennom mange år. Ferdprisen er et samarbeid mellom UE og Ferd, og er en pris der juryen gjør en grundig helhetsvurdering av bedriften med høyt fokus på forretningsmodellen.
– Den evalueringen Ungdomsbedriftene gjennomgår av Ferd-juryen er veldig nær virkeligheten, for kriteriene som benyttes er de samme som brukes når vi analyserer nye investeringsmuligheter i Ferd, utdyper han.
Kriteriene tar for seg alt fra kunde- og behovsinnsikt, til konkurranselandskap og sannsynlighet for betalingsvilje. I tillegg gjennomgås både budsjett og verdikjede, for å vurdere sannsynligheten for gjennomføring av prosjektet.
– Navaria UB markerte seg som engasjerte og veldig dyktige, i tillegg til å levere et grundig innsiktsarbeid, sier jurymedlem og kunde- og markedsansvarlig i Ferd, Nina Hox-Meedom.
Smart forretningsmodell
“Tjenesten har en lav brukerterskel og er motivert av å øke sikkerheten for brukeren. De har klart å skaffe imponerende samarbeidspartnere og støttespillere gjennom ulike teknologiaktører,” stod det blant annet i juryens begrunnelsen for førsteplassen i størst verdiskapningspotensiale.
– Navaria har fått til en løsning der de kan benytte seg av data fra et annet bruksområde, det er både kostnadsbesparende og sørger for en treffsikker tjeneste sier jurymedlem og trainee i Ferd Sosiale Entreprenører, Frida Vik.
Navarias app-idé baserer seg på info fra kartverket for å kartlegge havbunnen, for å få oversikt over norskekysten.
– De tar tak i et behov som gagner en bred målgruppe – ikke nødvendigvis bare her i Norge. Dette kan jo utvides til andre land. Løsningen har lavt brukergrensesnitt, er pedagogisk lagt opp og gjennomarbeidet. I tillegg har de en veldig imponerende forretningsplan og har skaffet flere relevante samarbeidspartnere, sier Nina og sikter til blant annet Kartverket, Axbit og Redningsselskapet som har bidratt underveis.
Trippel bunnlinje
Navaria UB har lagt til grunn at de skal kunne måle på mer enn ren avkastning, som bare blir mer og mer viktig i alle sektorer og bransjer fremover.
– Ved å forhindre tap av liv og grunnstøting bidrar vi til flere bærekraftsmål – blant annet forhindre at farlige stoffer kommer ut i havet og ødelegger for biologisk mangfold, forteller Juni som selv har vokst opp ute i havgavet, på den lille øya Gossen .
Navaria-teamet består av fem ungdommer totalt, som nå er i prosess med å vurdere neste steg på reisen. Foreløpig er ungdommene mest motiverte for å gjøre seg ferdig med skolegangen og la seieren synke inn. De legger imidlertid ikke skjul på at seieren og all positiv tilbakemelding har betydd mye for de unge gründerne.
– Vi er veldig takknemlige for den mottakelsen og støtten vi har fått i næringslivet, og kjenner at både NM og fylkesmesterskapet har gitt en ny boost til motivasjonen, sier Juni.
– Alt dette er en slags bekreftelse for oss – på at vi har noe som ikke bør legges på hylla, legger Emma til før de tre forteller om invitasjoner til å snakke om løsningen sin på flere viktige arrangementer fremover.
– Det hadde jo vært kjempeartig å kunne leve av Navaria en gang i fremtiden, drømmer Juni.