Portrett av Julie Wiese

Forfatter: Ferd, ved Signe Marie Sørensen.
Tror på nettshopping: Julie Wiese i Ferd Capital er klar for tettere samarbeid med Boozt og tror den positive utviklingen for nettbutikken vil fortsette – også etter pandemien.
Foto: Sveinung Bråthen.

Ferd gikk inn som investor i den svenske e-handelaktøren Boozt først i 2017, og har fra da fulgt med fra sidelinjen i likhet med andre eksterne aksjonærer.

– Vi gikk inn som cornerstone-investor i IPO-en og investerte først 200 millioner. Basert på den overbevisningen og de analysene teamet som følger Boozt har gjort underveis, har vi kjøpt oss opp i selskapet, sier Wiese.

Ved utgangen av mai sitter Ferd med en eierandel på rundt 9,5 prosent av aksjene og er med det nest største eier i Boozt. Her er alle porteføljeselskapene til Ferd Capital 

Bærekraftstrategi

Boozt satser utelukkende på netthandel, med salg av klær og sko som sin kjernevirksomhet. I tillegg har de de siste årene bygget seg opp i nisjene skjønnhet-, interiør-, sport- og fritids-produkter. Målet er å skape vekst i de ulike segmentene og forsterke en ledende posisjon i Norden innen ansvarlig e-handel.

– Vi er veldig fornøyde med utviklingen og støtter strategien fullt ut. Nå ønsker vi først og fremst å være en god støtte og sparringspartner for ledelsen via styret, forteller Wiese.

Boozt skal være først med B Corp

For å kunne ha en ledende posisjon i markedet i dag, er bærekraft avgjørende innenfor alle sektorer. Her har Boozt økt sin innsats de siste årene, med mål om å sette en ny og bedre bransjestandard. Målet inkluderer å drive klimanøytralt på tvers av virksomheten og bli den første e-handelen i Norden med B Corp-sertifisering. Det betyr at Boozt må oppfylle de høyeste standardene for sosial og miljømessig ytelse og ansvar.

– Det tenker jeg er veldig positivt. Ved å ha en åpen og transparent rapportering, kan forbrukerne og investorene få bedre innsikt utfordre selskaper til å drive enda mer bærekraftig, sier Wiese. Dette vil over tid kunne bli et konkurransefortrinn for Boozt.

Boozt satser utelukkende på netthandel, med salg av klær og sko som sin kjernevirksomhet. Målet er å skape vekst i de ulike segmentene og forsterke en ledende posisjon i Norden innen ansvarlig e-handel. Foto: Boozt.

Komplisert klimaregnskap

Det er en pågående diskusjon om netthandel er mer eller mindre bærekraftig enn fysiske butikker, spesielt grunnet høye returrater. Boozt sender alle sine varer fra sitt sentrallager i Ängelholm i dag. Bygget er topp moderne og hundre prosent solcelledrevet.

– Klimaregnskapet er komplisert med et så stort logistikknettverk som bransjen har, men det er mye som tyder på at et sentraliserte lager som ligger i relativt kort avstand til kundene, kombinert med effektiv logistikk, ikke er mindre miljøvennlige enn fysiske butikker – selv med dagens returrater, påpeker Wiese.

Hun tror den bærekraftige utviklingen vil være et høyaktuelt tema i styrerommet fremover, og ser frem til å delta i diskusjonen her.

Nettshoppingens år

Boozt er et av selskapene som har opplevd eventyrlig vekst som følge av Covid og stengte butikker. Fire måneder inn i pandemien, hadde selskapet mer enn tredoblet markedsverdien sin. Videre, fra å ha en markedsverdi på SEK 4 milliarder kroner i april i fjor, har selskapet i skrivende stund en markedsverdi på SEK 12,5 milliarder kroner.

– Mange har nok handlet på nett både for første, andre og tredje gang i 2020. Det har gjort at utviklingen har gått mye raskere, sier Wiese.

Hun tror vi naturlig nok vil se noe nedgang når samfunnet åpner for fullt. Samtidig er det nok mange som har fått øynene opp for nettshopping det siste året, som tilsier at markedsandelen vil forbli høy også i fremtiden.

Boozt forventer en vekst på mellom 25 og 30 prosent i 2021. Resultatene hittil indikerer at alt går i riktig retning.