– Selskapet har hatt en imponerende reise, og har på få år klart å skape positiv impact, sier Erik Bjørstad i Ferd Impact Investing om 3PL-selskapet (tredjepartslogistikk), 360 Logistics.
Selskapet ble startet i 2018 og har allerede rukket å bli Norges mest automatiserte logistikkaktør, med over én million årlige forsendelser for en rekke nettbutikker. Selskapet har 25 ansatte i sving, og drifter et lager på 5 000 kvm med over 15 000 Autostore-kasser på Økern i Oslo.
– Jeg var godt kjent med utviklingen innen netthandelslogistikk i blant annet Kina og USA med aktører som Amazon i spissen, og ble derfor veldig overrasket da jeg oppdaget at norske 3PL-er opererte med manuelle plukksedler, ordre via epost og svært lav eller ingen automasjonsgrad, begynner 360-gründer Gustav Jebsen om hvordan ideen oppstod.
– Jeg følte at bransjen satt fast på 90-tallet og så derfor muligheten for å ta en posisjon ved å gjøre førsteklasses netthandelslogstikk allment tilgjengelig, fortsetter han.
På bare fire år har selskapet lykkes i å etablere seg som en ledende aktør i markedet, med over 30 kunder som til sammen sender ut mer enn én million pakker, til en samlet verdi på flere hundre millioner kroner via fullfilmentsenteret på Økern. Det har gjort inntrykk på investorene.
Bærekraftig partnerskap
– Vi er imponerte over gründernes effektivitet og lidenskap til det de driver med, og vi vil gjøre vårt beste for å bidra på reisen videre, sier Erik Bjørstad i Ferd. Han legger til at det imidlertid er Dovetail som forvalter 360-investeringen.
Dovetail er et nytt investeringsselskap, etablert i samarbeid mellom familieselskapet Grenir og det teknologidrevne designstudioet Bakken & Bæck. På den måten bringer de styrken av både klassisk investorerfaring og digital kompetanse inn i sin forvaltning.
– Vi kjenner oss veldig igjen i Ferd sin overordnede investeringsfilosofi. Begge parter ønsker å tenke langsiktig og være med på å skape bærekraftige verdier som en god samarbeidspartner til selskapene man investerer i, sier Eirik Dahle i Dovetail.
Både Bjørstad og Dahle ser tilbake på en svært god investeringsprosess i forbindelse med 360 Logistics og håper på enda flere co-investeringer fremover.
– Vi ser etter kommersielt etablerte virksomheter i både tidlig og senere fase hvor digital teknologi spiller en viktig rolle i forretningsmodellen. Vi er en aktiv investor og vil gjøre investeringer hvor vi mener vi kan utgjøre en positiv forskjell for selskapet gjennom vårt eierskap, forteller Dahle.
Investerer i miljøsmarte byer
Ferd Impact Investing har på sin side etablert «Bærekraftige byer» som et viktig satsingsområde, noe som også vil være relevant for samarbeidet med Dovetail.
– Vi tror på den langsiktige megatrenden som e-commerce representerer, og ønsker å investere i selskaper som bidrar til å gjøre e-commerce mer bærekraftig, legger Bjørstad til.
360 Logistics passer perfekt inn i denne miksen. Selskapet styrker lokal handel og samfunn ved å la små lokale bedrifter kunne tilby samme kundeopplevelse som de store internasjonale selskapene.
– Som ledende norsk 3PL er vi premissgiver for hele verdikjeden og står i posisjon til å stille krav til våre kunder, leverandører og samarbeidspartnere på dette området, sier Gustav Jebsen.
For videre vekst i riktig retning, er det utvilsomt av stor verdi å få med investorer som Ferd og Dovetail, ifølge ham.
– Åpenbart i form av vekstkapital, men hovedsakeligfordi de bidrar med ledende kompetanse innen mange områder som er viktige for oss. Dovetail er en verdifull sparringspartner for oss på teknologi og bistår oss for øyeblikket med å identifisere kandidater som kan gå inn som CTO i selskapet. Med Ferd er vi nå i en prosess med å identifisere potensielle synergier og muligheter med deres porteføljeselskaper, utdyper han.
Bjørstad kan fortelle at de fra før av har betydelig erfaring med e-commerce, blant annet fra Ferd Capitals investering i Boozt.
– Her hentet vi god hjelp i investeringsprosessen, og vil trolig ha stor nytte av Ferd Capitals kompetanse på veien videre, sier han.
Infrastruktur for fremtidens handel
Markedet for netthandelslogistikk i Europa er enormt, og vokser raskere enn tradisjonell handel i butikk. I dag handles rundt 20 prosent av alle varer på nett, og innen 2040 ventes det at netthandel vil utgjøre over 80 prosent av all retail. Det er grunnen til at Amazon er et av verdens mest verdifulle selskaper, ifølge Jebsen. Denne utviklingen fordrer dynamiske eiere med evne til å tilpasse seg forbrukernes ønsker og behov.
Løsningen blir å sette ut all logistikk og lager-relatert håndtering til selskaper som 360 Logistics.
Ved å flytte varene til en 3PL som er tettere på sluttkunden, reduseres behovet for langtransport betraktelig.
– Du kan jo bare se for deg utslippsbesparelsen ved at norske sluttkunder sender returer til en 3PL i Oslo, sammenlignet med at denne ordren sendes til et sentrallager i Sverige og sendes ut igjen til en ny kunde i Norge, sier en engasjert Jebsen.
Dessuten sendes mesteparten av 360s utsendelser med utslippsfrie transportmidler. Dette gjør selskapet til en betydningsfull utvikler av fremtidens infrastruktur innen handel.
– De har på kort tid posisjonert seg som en svært konkurransedyktig aktør i bransjen. De har bygget en bra rigg med en sterk ledergruppe som går veldig analytisk til verks, både for å ta ut marginale operasjonelle forbedringer, men også når det kommer til å tenke langsiktig og strategisk, forteller Dahle som gleder seg til å følge med på reisen videre.
Leverer på alle punkter
De neste fem årene ser selskapet for seg å stå støtt i posisjonen som den foretrukne 3PL-partneren innen sitt segment i Norden, da med lager i flere nordiske land.
– Vi er nå i sluttfasen med å tegne en kontrakt for bygging av et nytt fulfilmentsenter på 10.000 kvm, som vil stå klart i slutten av 2023. Dette gir oss muligheten til å tilby et bredere spekter av tjenester og gir oss kapasitet til å vokse videre, forteller Jebsen.
I tillegg jobbes det kontinuerlig med å utforske muligheter innenfor bærekraftig emballasje og håndtering av returvarer som ikke egner seg for gjensalg.
– Per i dag er vi spesialisert innen B2C-logistikk med små netthandelsvarer som kosmetikk, apotekvarer, smykker, bøker og klær, sier Jebsen.
Med Ferd og Dovetail i ryggen ligger det meste til rette for en kortreist suksess videre.
– Selv om man bare skulle lykkes med å vinne en brøkdel av dette markedet, omsetter man fort for over en milliard kroner, avslutter den ambisiøse gründeren bak 360 Logistics.