– Malorama og Mestergruppen er virksomheter som komplementerer hverandre, og som passer godt sammen både kulturelt og markedsmessig. Vi er kort sagt en perfekt match, sier Mikkel Sandvik, konsernsjef for Mestergruppen.
– Og for oss med bakgrunn fra Malorama er det hyggelig å komme med på vinnerlaget i byggebransjen i Norge, Sverige og Skandinavia, og å kunne bidra til å gjøre Mestergruppen til en mer komplett leverandør – som nå blir størst i Norge også innenfor maling og produkter og tjenester for overflatebehandling, supplerer Nils Sund. Han er CEO for Malorama, og nå også en del av Mestergruppens ledergruppe.
Sund understreker at Malorama har hatt en suksessfull utvikling siden etableringen i 2010, en utvikling som er blitt forsterket etter at investeringsselskapene Icon Capital og Loe Equitys kom inn på eiersiden i 2018.
– Det var imidlertid styret og aksjonærenes vurdering at tiden nå var inne for å få inn en industriell eier som kan bidra til å styrke selskapet i den neste utviklingsfasen, og valget falt på Mestergruppen. Mestergruppen kjenner bransjen godt, og vil være en eier som kan videreutvikle våre forretningsområder på beste vis, sier han.
Styrke verdiskaping
Mikkel Sandvik understreker på sin side at formålet med å gå sammen først og fremst er å styrke den totale verdiskapningen gjennom å bedre kvalitet og helhet i kundeopplevelsen.
– Virksomhetene utfyller hverandre på en måte som vil gjøre oss mer effektive i sum enn vi er hver for oss når boliger og hytter skal bygges eller pusses opp. Det er først og fremst gjennom økte volumer at vi vil kunne hente ut gevinster, så noen nedbemanning er ikke planlagt. Tvert imot tror vi at de økte volumene som vil komme gjennom denne sammenslutningen vil gi grunnlag for flere ansatte i Malorama, som vil bestå som et selvstendig virksomhetsområde innenfor Mestergruppen, sier han.
Ambisjonen er å vokse mer enn markedet, samtidig som Mestergruppen skal fortsette å bidra til konsolidering av det svært fragmenterte markedet for nybygging, restaurering, oppussing og tilbygg til boliger og fritidsboliger.
– I tillegg skal vi bidra til å kutte kraftig i tid og kostnader forbundet med byggevirksomhet gjennom økt produktivitet. Felles digitale standarder gjennom hele prosjektfasen, og ikke minst bedre logistikkstyring, er blant suksessfaktorene konsernet jobber med å utvikle, sier Sandvik.
Overflatebehandling
Malorama er Norges ledende salgs- og distribusjonsselskap for produkter som maling, tapeter og gulv. Selskapet leverer et komplett spekter av produkter, konsepter, rådgivning, utstyr og tilbehør, og i tillegg digitale støttesystemer og løsninger for butikker og håndverkere. Kjernevirksomheten omfatter både detalj- og engroshandel, med proffkjedene Mal Proff og Mur Tak Proff, mens faghandelkjedene Fargerike og Kulør henvender seg til privatmarkedet. I tillegg kommer grossist- og logistikkleddet Farveringen, som er Norges ledende distributør på sitt område med leveranser til over 1200 utsalgsteder.
Malorama er også bransjeledende innenfor netthandel og omnikanal- løsninger, det vil si løsninger der samspill mellom digitale og fysiske salgskanaler gir en gjensidig forsterkende effekt og mer helhetlig kundeopplevelse.