– Til tross for en svært vanskelig tid for reiselivet har Fjord Line valgt å gjennomføre store investeringer for å kunne tilby bedre kundeopplevelser og mer bærekraftig transport for både passasjerer og gods.
Slik kommenterer Fjord Lines konsernsjef Brian Thorsted Hansen at rederiet nå har satt den nybygde katamaranen Fjord Line FSTR i drift. Skipet er skreddersydd for linjen Kristiansand–Hirtshals, og overtok etter HSC Fjord Cat, som etter tretten år hadde sin siste seiling i Fjord Lines tjeneste ved sesongavslutningen i fjor høst.
«Fjord Faster»
I likhet med forgjengeren er også det nye skipet en katamaran, en skrogform som ofte benyttes for fartøyer som skal kunne holde høy hastighet. Og med sine 37 knop er da også Fjord FSTR i særklasse Norges raskeste utenlandsferge – slik navnet forteller: FSTR er en forkortet skrivemåte av «faster», og uttalt blir navnet «Fjord Faster».
Til tross for betydelig høyere tonnasje og kapasitet enn forgjengeren, så kan også det nye skipet gjøre unna overfarten mellom Hirtshals og Kristiansand på to timer og femten minutter, langt kortere tid enn noen annen fergeforbindelse mellom Norge og Danmark.
Komfort og lave utslipp
Brian Thorsted Hansen forteller at Fjord FSTR har flere innovative funksjoner og en ny og optimalisert skrogform. Dette gir en reduksjon på 32 prosent i CO2-utslipp per passasjerkilometer, og samtidig forbedrede sjøegenskaper når vind- og bølgeforhold blir krevende.
– Sammen med økt størrelse vil dette gi en betydelig bedring av gjestenes komfort og reiseopplevelse underveis over Skagerrak. Evnen til å takle tøffe værforhold vil dessuten gi bedre regularitet, understreker han.
Større kapasitet, flere tilbud
Det nye skipet har plass til dobbelt så mange gjester som Fjord Cat, og er utstyrt med to bildekk som til sammen rommer 404 biler. Her finnes 16 ladestasjoner for elbiler og ladbare hybrider, noe Fjord FSTR er første norske passasjerferge som tilbyr.
Om bord kan gjestene velge mellom tre forskjellige serveringssteder – en bistro, en café og en lounge. Den siste betaler man litt ekstra for, men da er lett mat og drikke og fast sitteplass inkludert.
– Skipet har også et område innredet spesielt for barn. Og den velassorterte taxfree-butikken er nesten dobbel så stor som den gjestene kjenner fra Fjord Cat, forteller Thorsted Hansen.
Han legger til at skipet i tillegg til økt kapasitet for passasjerer og personbiler også kan frakte flere trailere og andre tunge kjøretøyer.
– Dette styrker Fjord Line også på cargo-siden, og er et bidrag til å redusere belastningen på veinettet – i tråd med både Norges og EUs mål om at miljøvennlig sjøtransport skal overta mer av tungtrafikken, sier konsernsjefen.
Lang ferd hjem
Fjord FSTR er bygget ved den australskbaserte globale skipsbyggeren Austals verft på Filipinene.
– Sjøsettingen var 7. februar, og etter tekniske prøver og inspeksjoner overtok vi skipet snaue tre uker senere. Så begynte seilasen fra Filipinene til hjemmehavnen i Hirtshals, en meget lang og variert strekning der skipets fartsressurser virkelig kom til nytte, forteller Brian Thorsted Hansen, og legger til at alle systemer om bord innfridde forventningene. Eneste kalamitet underveis var en åtte dagers forsinkelse på grunn av stengningen av Suez-kanalen i mars, etter at containerskipet Ever Green gikk på grunn og blokkerte trafikken.
– Og det var stor stas og godt oppmøte på kaien da skipet seilte inn til Hirtshals 11. april, selv om smittevernsituasjonen gjorde at vi dessverre ikke kunne invitere publikum eller presse om bord, sier han.
Etter noen justeringsarbeider og klargjøring ble det så en vellykket prøvetur til Kristiansand 7. mai, også her med stort oppmøte av både notabiliteter og skuelystne ved fergeleiet.
Krevende sesongstart
– Etter at Fjord FSTR kom «hjem», arbeidet vi intenst for å gjøre alt klart til å motta gjester til sesongstarten 1. juni. Det måtte provianteres, mannskap måtte hentes tilbake fra permisjon eller nyansettes, og det var nødvendig å gjøre seg kjent med det nye skipet og å lære nye systemer og rutiner, forteller Thorsted Hansen – og legger til at prosessen var ekstra krevende fordi den måtte gjennomføres under stor usikkerhet om hvilke smittevernkrav og reiserestriksjoner norske og danske myndigheter ville gjøre gjeldende både ved sesongstart og i tiden etterpå.
– Likevel var det svært tilfredsstillende endelig igjen å få arbeide med det som er selve kjernen i virksomheten vår – å legge til rette for gode reiseopplevelser, både mellom Kristiansand og Hirtshals og på de øvrige linjene der vi har kunnet gjenoppta eller øke aktiviteten.
Nå krysser vi fingrene for at smittetallene holder seg lave og vaksinasjonsraten høy, slik at hverken Danmark, Norge eller Sverige trenger å innføre nye restriksjoner, sier Brian Thorsted Hansen.
Han understreker samtidig at Fjord Line er takknemlig for at norske myndigheter og politikere samvittighetsfullt har bidratt til å sikre levedyktige bedrifter og arbeidsplasser i en svært krevende tid, og at eierne har stilt opp med frisk egenkapital i to omganger, noe som igjen har åpnet for at långiverne ble med på en refinansiering.
Lang fartstid
Selv har konsernsjefen svært solid erfaring fra passasjerfergebransjen. Fjord Line har han riktignok ledet bare gjennom et knapt halvår, men fra før har han 14 års fartstid fra lederstillinger i danske DFDS, sist som ansvarlig for hele passasjervirksomheten.
Men selv om Fjord Line har hovedkontor i Egersund, vil den nye sjefen fortsette å bo i Køge, noen mil syd for København.
– Bosted spiller mindre rolle for jobben jeg skal gjøre. Jeg kommer uansett til å dele tiden mellom kontorene i Sandefjord, Bergen, Hirtshals, Kristiansand og Egersund. Dessuten vil jeg tilbringe mye tid om bord på skipene. Det er på denne måten jeg best kan få kontakt med medarbeidere og kunder, og forståelse for hva som rører seg i konsernet og hvordan muligheter kan utnyttes og utfordringer takles, sier Brian Thorsted Hansen.