BHG er en av Nordens største netthandelsaktører, godt representert i resten av Europa, og i tillegg i noen utvalgte markeder i andre verdensdeler. Totalt er selskapet aktivt i mer enn 25 land.
– Men når du kjøper noe er det ikke navnet BHG du ser. Du handler via nærmere 40 forskjellige butikkonsepter med egen identitet, og som tilsammen har godt over hundre nasjonale nettsteder i landene der BHG har aktivitet, elleve av dem i Norge, forteller Kristian Eikre, Investment Professional og Co-Head i Ferd Capital. Sammen med kollegene Julie Wiese, Saskia Sterud og Joakim Gjersøe har han stått for engasjement og oppkjøp i det svenske selskapet, der han nylig også fikk plass i styret.
Det meste til hjemmet
– BHG er blant de største europeiske netthandelsaktørene innenfor «Home Improvement», med fokus på segmentene «Do-it-Yourself» og «hjemmeinnredning». Her finnes rundt 1,7 millioner forskjellige produktet innenfor interiørartikler, verktøy, VVS-utstyr, hvitevarer, hagemøbler og fritidsutstyr, nær sagt alt mulig annet til hjemmet, forteller Julie Wiese.
– Og utvalget omfatter hele spekteret fra prestisjemerker og velkjente designklassikere til egne merkevarer og gode lavprisalternativer. Samtidig gjør store innkjøp og effektiv organisering BHGs nettbutikker meget konkurransedyktige, legger Saskia Sterud til.
Gjenoppfinne detaljhandelen
Da BHG ble etablert i 2012, var det erklærte målet å gjenoppfinne og omdanne detaljhandelen. Slik selskapet fremstår i dag er det resultat av en lang rekke oppkjøp av nettbutikker som har vært kategoriledere innenfor sine områder. Sammen utgjør de hva selskapet kaller et sømløst økosystem av datadrevne onlinedestinajoner – understøttet av showrooms og et omfattende service- og tjenestetilbud, som blant annet omfatter levering og montering.
Og selskapet har åpenbart truffet noe i markedet: BHG rapporterer nå en gjennomsnittlig årlig vekstrate de siste seks årene på 39 prosent.
Satsning på netthandel
I den senere tid har BHG opplevd mer krevende markeder innenfor kjernesegmentene, og det blir trolig tøft en tid fremover også, sier selskapet selv.
– Ferd har benyttet muligheten til å kjøpe seg opp i BHG i denne perioden, fordi vi ser et stort verdiskapingspotensial på sikt. Netthandel er netthandel et svært interessant område. Ferd Capital har over lenger tid vært investert i Boozt AB, et nordisk teknologiselskap som selger mote og klær online. Dette er en stor investering for oss. Nå har vi forsterket satsningen på online-handel med en ny stor investering i BHG, sier Joakim Gjersøe.
Kristian Eikre understreker på sin side at Ferd Capital i årene fremover forventer en betydelig sterkere vekst for netthandel enn butikksalg i en rekke produktkategorier.
– Lavere kostnader som gir lavere priser, sammen med det praktiske aspektet ved å bestille hjemmefra og få varene levert, er sterke drivere i nettbutikkenes favør, sier han.
Mer bærekraftig
Eikre trekker også frem bærekraft som et argument for økt netthandel.
– Dette er kanskje overraskende for mange, det er jo lett å tenke at det er miljømessig dårligere at kundene får innkjøpene levert på døren. Men netthandel vil vanligvis ha en enklere og mer effektiv logistikk som gir et lavere karbonavtrykk, noe som også er bekreftet gjennom undersøkelser, sier han.
Hos BHG leveres for eksempel store deler av produktutvalget som drop shipment, det vil si at varene sendes direkte fra produsenten til sluttkunden, istedenfor å bli sendt gjennom flere ledd til et stort antall butikker – der kundene kanskje må ta bil frem og tilbake for å få produktet med seg hjem. Andre produkter går direkte til kunden fra BHGs sentrallager, noe som også er effektivt og involverer færre logistikkledd enn når varer distribueres gjennom butikker spredt rundt om i landet.
– Et annet viktig moment er at fysiske butikkene må ha egen lagerbeholdning. I praksis er det vanskelig å vite hvor mange enheter kundene vil etterspørre lokalt – og resultatet er ofte at det bestilles og produseres langt flere enheter enn det som blir solgt. BHGs leveransemodell gir en kraftig reduksjon i antall lagre – og dermed bedre oversikt og mulighet til å bestille og produsere riktig antall. Det betyr både lavere pris for kundene og mindre belastning av miljøet, avslutter Kristian Eikre.