Den nye sesongen, som er laget i samarbeid med Impact StartUp, skal gjennom 10 episoder gi ferske gründere råd og tips som hjelper dem å komme i gang. Katinka Greve Leiner, direktør i Ferd Sosiale Entreprenører, forteller at podkasten skal treffe deg som lurer på om du skal starte, akkurat har startet eller har holdt på en stund men “trår vannet”.
– Vi skal inspirere gjennom å dele erfaringer og gi praktiske råd og tips, sier hun.
Last ned og abonner på Impactpodden – linker nederst i saken!
Gründere deler oppturer og nedturer
Første sesong av Impactpodden gikk på luften i 2019. Her ble lytterne kjent med ulike sosiale entreprenører og deres gründerreiser. I planleggingen av sesong to ble det gjennomført en rekke samtaler med sosiale entreprenører om hva de ønsket seg.
– De var tydelige på at de lærte mest av å høre andres erfaringer – både oppturer og nedturer. Det er fort gjort å bare beskrive de flotte casene hvor alt går bra, men gründerne ønsket også å høre om utfordringer og typiske fallgruver, sier hun.
Både Ferd Sosiale Entreprenører og Impact StartUp har gjort seg mange nyttige erfaringer gjennom flere års arbeid med sosiale entreprenører. Kunnskapen er delt opp i aktuelle gründertemaer, som er fordelt over sesongens ti episoder. I studio har podkast-vert Katinka Greve Leiner har denne gangen fått med seg forretningsutviklerne Chris Klemmetvold Sandvik og Lise Arvesen fra Impact StartUp.
– Vi ønsket å få med noen som selv har gjort gründerreisen. Chris og Lise har begge startet egne selskaper og opplevd både motgang og medgang. I tillegg har de jobbet med mange ulike selskaper som forretningsutviklere, forteller hun.
Lønnsomhet gir impact
Leiner forteller at det har vært spesielt viktig for Ferd Sosiale Entreprenører å få frem hvor avhengig sosiale resultater er av en bærekraftig økonomi i selskapet.
– Mange tror det er en motsetning mellom det å både jobbe for sosial effekt og å tjene penger. Det er det ikke. Impactpodden adresserer både det forretningsmessige ved å starte et selskap og den følelsesmessige belastningen et gründerskap kan være i starten, utdyper hun.
Hun mener derfor at podkasten vil være nyttig for alle som har en gründer i magen, selv om den er spesielt innrettet mot dem som også ser for seg en sosial effekt av det de jobber med.
Senior forretningsutvikler Lise Arvesen fra Impact StartUp er enig i at Impactpodden er aktuell for alle gründere.
– Du vil få en større forståelse for hva det vil si å faktisk etablere et selskap, og får både inspirasjon og motivasjon til å våge å ta spranget. Samtidig er den ufiltrert og ærlig når det gjelder typiske utfordringer du vil møte på veien, sier Arvesen.
15 minutters episoder
Podkasten er en del av Ferd Sosiale Entreprenørers arbeid for å få flere til å satse på sosialt entreprenørskap. Etableringen av akseleratoren Impact StartUp er også et av Ferd Sosiale Entreprenørers tilbud for ferske sosiale entreprenører. Her får oppstartsselskaper hjelp av dyktige forretningsutviklere til å utvikle forretningsmodellen og spisse verdiforslaget. Katinka Greve Leiner forteller at mange sosiale entreprenører ønsker å bli med i Impact StartUp.
– Det er dessverre ikke plass til alle, og noen oppstartsselskaper er ikke modne nok for akseleratorprogrammet.
Da er podkasten et fint sted å starte.
– Med episoder på 15 minutter tar det ikke lange tiden å høre en episode, og for å få best uttelling bør du høre alle sammen, sier hun.
Ferske sosiale entreprenører vil også få tilgang til nyttige linker og verktøy på nettsiden til Impact StartUp, under hver episode.