Foto: Johanne Nyborg

Ta en tradisjonell lærebok med tekst, bilder og kanskje en plansje som viser – la oss si – et menneskehjerte. Du leser teksten. Så skanner du en side eller en QR-kode med telefonen eller nettbrettet. Straks fylles skjermen av en livaktig tredimensjonal fremstilling av hjertet – i interaktiv versjon. Du kan snu og vende på det, se det i exploded view, åpne det, hente ut forskjellige deler og studere hver enkelt del og hvordan de henger sammen i detalj. Og om du vil, med et klikk få opp supplerende detaljinformasjon, tilpasset konteksten.

Økt læringsglede

Antatt «svake elever» er ofte elever som først og fremst lærer visuelt, altså gjennom bilder og synsinntrykk, og ikke gjennom å lese tekst. Ludenso bruker Augmentet Reality (AR), eller utvidet virkelighet til å gjøre læringen mer morsom og inspirerende. Internasjonal forskning viser at AR-beriket læring har særlig effekt for elever med dysleksi, ADHD, autisme, dyskalkuli og kognitive utfordringer, og god effekt på oppmøte og læringsglede.

Selskapets teknologi er utviklet og testet gjennom flere forskningsprosjekter, blant annet i samarbeid med Universitetet i Oslo og Universitetet i Stavanger, og et nytt prosjekt sammen med Norsk Regnesentral er i startfasen. Blant samarbeidspartnerne er også Forskningsrådet, Utdanningsdirektoratet og den spesialpedagogiske støttetjenesten Statped.

Ludenso samarbeider også tett med Aschehoug forlag om å berike en rekke av forlagets fysiske lærebøker med et digitalt lag som åpner en ny verden for elevene. Over 10 000 barn og unge har så langt brukt appen.

Skalerbar teknologi

Ludenso er et selskap med stort potensiale og en skalerbar teknologi som vi mener vil kunne skape positive sosiale resultater for både sterke og «svake» elever. De har en spennende tilnærming til både teknologi, produktutvikling og hvordan dette kan benyttes til å skape mest mulig læringsutbytte og øke mestring og motivasjon for skolebarn. Vi ønsker å utforske mulighetene i deres produkt til innhenting av større datamengder for å dokumentere sosial resultater.

Vi har valgt å investere i Ludenso med impact-linked konvertibelt lån. Selskapet når ikke helt opp til kriteriene vi har for å gjøre direkte egenkapital investering, og vi ønsker også at selskapet skal kunne dokumentere noe tydeligere sin sosiale effekt før vi går inn på eiersiden av selskapet. Avtalen er unik på den måten at dersom selskapet oppnår de impact-målene vi har satt, vil dagens rentebetingelser trekkes fra konverteringsbeløpet, og altså gi selskapet en mer fordelaktig avtale.

Sosiale resultater 2024

Internasjonal forskning viser at AR-beriket læring er spesielt gunstig for elever med lærevansker som dysleksi, ADHD, autisme, dyskalkuli og generelle kognitive utfordringer. Det er også vist å øke tilstedeværelse, motivasjon og generell lærelyst. Ved å kombinere teknologi med pedagogikk, muliggjør Ludenso mer inkluderende, engasjerende og effektiv undervisning.

I 2024 tilbød forlagspartnere som bruker Ludensos teknologi tusenvis av barn læringsopplevelser gjennom Ludenso Explore, Ludenso Create og AR Aschehoug. Elever registrerte totalt 1,9 millioner 3D- og AR-læringsopplevelser i 2024. I tillegg laget elevene tusenvis av 3D-modeller i Ludenso Create.
Ludenso har også begynt å måle effekt på resultatnivå, og undersøker om løsningene også gir bedre karakterer. Et mindre eksperiment viste at AR-basert læring ga 41 % forbedring i karakterer sammenlignet med tradisjonelle metoder. I Norge så man økt begrepsforståelse fra 60 % til 90 %, og blant gutter en dobling fra 45 % til 90 %.

1 902 833

Antall 3D og Augmented Reality (AR) opplevelser levert

37,5

Gjennomsnittlig antall læringsopplevelser per elev fra mobilappen Ludenso Explore

40 642

Antall elever/studenter som har brukt læringsopplevelser fra Ludenso

Hvordan tallene er innhentet:

Antall 3D og Augmented Reality (AR) opplevelser levert: Selskapet måler og henter gjennom sin digitale plattform data på antall Learning Experiences Delivered (LEDs) gjennom året

Gjennomsnittlig antall læringsopplevelser per elev fra mobilappen Ludenso Explore: I mobilapplikasjonen vår Ludenso Explore, tracker vi antall LEDs per elev

Antall elever/studenter som har brukt læringsopplevelser fra Ludenso: Antall unike elever/studenter som har tatt i bruk 3D/AR løsninger fra Ludenso ila. året, på tvers av alle plattformer og produkter

Om selskapet

Etablert: 2018
Gründere: Eirik Wahlstrøm, Ingrid Skrede og Harald Manheim
Organisasjonsform: Aksjeselskap