Prisen ble delt ut av Kronprins Haakon Magnus på NHOs årskonferanse i Oslo Spektrum 9. januar foran en fullsatt sal med næringslivsledere og politikere. Temaet for Årets Sosiale Entreprenør 2024 var skolefrafall, et alvorlig samfunnsproblem som berører mange unge mennesker.
– Når unge ikke fullfører utdanningsløpet sitt eller sliter med å komme inn i arbeidslivet, får det store konsekvenser for både individet og samfunnet, sier Johan H. Andresen, Ferd-eier og juryleder for Årets Sosiale Entreprenør.
Andresen forteller at juryen stemte frem JobLoop av flere grunner, men det viktigste var at selskapet både hjelper unge med å fullføre skolen, og kvalifiserer dem til arbeid.
– En stor andel barn og unge spiller dataspill, og JobLoop ser dette som en ressurs og en arena der ungdommene kan oppleve mestring. De klarer å hente ut styrken i ungdommer og hjelper dem å fullføre skolen. I tillegg gjør de ungdommene klare til jobb og samarbeider tett med arbeidslivet for å sikre elevene praksisplasser, sier Andresen, og legger til:
– Selskapet har i tillegg til sin sosiale innovasjon en økonomisk bærekraftig og skalerbar modell, og et stort geografisk potensial. Slike leverandører trenger velferdsstaten flere av.
Vil hjelpe flere
JobLoop retter seg spesielt mot unge som står i fare for å droppe ut av skolen, og 460 elever deltok i deres program i 2023. I gjennomsnitt går om lag 30 prosent av elevene til jobb eller læreplass, og rundt 30 prosent søker seg til videre utdanning. Resten gjennomfører og oppnår mål fra egen individuell opplæringsplan.
Daglig leder i JobLoop, Sina Erichsen, er veldig glad for prisen og forteller at pengene skal brukes til å hjelpe flere barn og ungdom med å finne motivasjonen til å lære. De vil også videreutvikle disse modellene sammen med samarbeidspartneren Playwell med Sjur Hovi i spissen.
– Det er for mange som møter ungdom som tenker at all skjermtid er negativt. Veldig mange av de unge som kommer til oss har en tech-interesse. De har lært seg koding, 3D-modellering og design. De kan så mye, men vi er ikke gode nok til å oppdage dem, sier hun.
Troen på at de får det til
Når elevene kommer på gamingsentrene til JobLoop tar gamingpedagogene utgangspunkt i den interessen ungdommene har, og bygger mestringsopplevelser og læring.
– Da får man troen på seg selv og skjønner at “jeg kan faktisk noe, jeg har noe å komme med!”, sier Erichsen.
Hos JobLoop jobber ungdommene med ordinære skolefag som matte, norsk, samfunnsfag og engelsk, og bruker spill som et verktøy i læringen.
JobLoops tilbud er et supplement til elevenes undervisning, i samarbeid med skolen. Noen av elevene kommer noen timer i uken, mens andre kommer flere dager per uke, alt avhengig av elevens behov. Selskapet er en del av det som kalles supplerende læringsarenaer.
Erichsen forteller at elever som tidligere ikke møtte opp på skolen, kommer med ny energi og klarer å skrive omfattende skoleoppgaver.
– De har skrevet to-tre sider med tekst etter tre ganger her. Da har plutselig læreren vurderingsgrunnlag så de får karakter i faget, sier hun.
JobLoop viser at med kreativitet og forståelse for de unges interesser, kan man skape læringsopplevelser som både er engasjerende og effektive.
– Det gjør at flere klarer å fullføre skolen. Det gjør det også lettere å få til overgangen til arbeidslivet, noe som er veldig viktig for denne målgruppen, sier Erichsen.
Nettopp koblingen til arbeid var noe juryen for Årets Sosiale Entreprenør likte.
– JobLoop kartlegger og videreutvikler de unges tech-interesse til etterspurt IT-kompetanse. De har i dag praksis-samarbeid med 80 bedrifter. Samme bedrift tar gjerne imot flere elever samtidig, eller én ny elev hvert år eller halvår. Vi håper oppmerksomheten rundt prisen vil bidra til at flere bedrifter melder seg for samarbeid, sier Andresen.