– Også i disse urolige tider gjør Ferd langsiktige industrielle investeringer for at porteføljeselskaper skal stå sterkt når tidene igjen blir mer normale. Kjøpet av svenske Bolist er et godt eksempel på en slik strategisk investering – som sikrer Mestergruppen posisjonen som største aktør i den skandinaviske byggevarebransjen, og åpner et stort potensial for videre utvikling.
Slik kommenterer Are Dragesund, Investment Professional og Co-Head i Ferd Capital, den ferskeste satsningen i Mestergruppens regi. Sammen med kollega Erik Theodor Jakobsen har han ansvaret for å følge opp forretningsområdets eierskap i selskapet.
God match
– Vi så at Bolist kunne være en god match som passet inn i strukturen vi ønsker å utvikle. Både Ferd og Mestergruppen i Norge var enig med oss i dette. Derfor banket jeg på døren hos Bolist, og der ble jeg godt mottatt, forteller Karin Eriksson.
Inntil nylig var hun administrerende direktør i XL-Bygg AB. Nå har hun fått tilsvarende funksjon i nyetablerte Mestergruppen Sverige AB, som blir morselskap for begge de svenske kjedene.
Bolist – som også omfatter Järnia-butikkene i Sverige – er i utgangspunktet en frivillig og uavhengig kjede der medlemmene som driver butikkene, inntil nå har stått for eierskapet. Utviklingen i byggevarebransjen har imidlertid gjort virksomheten stadig mer kapitalkrevende, og et økende antall Bolist-medlemmer er de siste årene blitt kjøpt opp av de sentralt eide og kapitalsterke kjedene de konkurrerer med.
– For å sikre en fortsatt frittstående virksomhet trengte Bolist en finansielt sterk partner, slik XL-Bygg allerede hadde med Mestergruppen som hovedeier. For medlemmene var det samtidig viktig å få en partner som forstår deres utfordringer og hva de driver med. Og i Mestergruppen så de nettopp en solid og profesjonell aktør med bransjekunnskap og dokumentert evne og vilje til å samarbeide med selvstendige kjøpmenn, sier Karin Eriksson.
100 prosent ja
På generalforsamlingen hos Bolist stemte da også 100 prosent av medlemmene for det foreslåtte samarbeide, og rundt 95 prosent av medlemmene i Bolist/Järnia valgte å bli med videre. Omstruktureringen, som innebærer at begge kjedene blir heleid av morselskapet Mestergruppen Sverige, fikk også fikk massiv støtte på XL-Byggs generalforsamling. Som en del av oppgjøret får medlemmene 27 prosent av aksjene i det nye morselskapet, og blir medeiere i hele den svenske virksomheten, uavhengig av hvilken av kjedene de kommer fra. Mestergruppen sentralt går inn med de resterende 73 prosentene, samtidig som det også skjer et kontantoppgjør – uten at noen av partene ønsker å oppgi tall.
– Denne ordningen sikrer nøytralitet i behandlingen av kjedene, og gjør det enkelt å integrere og koordinere virksomheten på optimalt vis, sier Karin Eriksson.
Synergier
Bolist og XL-Bygg hadde tidligere hvert sitt service- og administrasjonskontor. Disse blir nå slått sammen, noe som åpner for betydelige synergier, blant annet med fellesfunksjoner som regnskap, HR og digitale løsninger.
– Sammen får vi tilgang til et større kompetansenettverk, og kan dra gjensidig nytte av våre ulike sterke sider. XL-Bygg er for eksempel gode på butikkutvikling, mens Bolist er kommet langt på e-handel, og har dessuten en velutviklet logistikkoperasjon som vil kunne styrke vareforsyningen for samtlige butikker. Og sist, men ikke minst: Sammen blir vi Sveriges største innkjøper av byggevarer. Det er en posisjon som gir styrke og konkurransekraft, sier Karin Eriksson.
Beholder identitet
Butikkene skal beholde navn, profil og identitet. Bolist, Järnia og XL-Bygg er alle sterke og godt innarbeidede merkevarer i Sverige. De har dessuten ulik egenart og litt forskjellige målgrupper.
– Bolist har et stort antall butikker godt fordelt utover Sverige, de fleste noe mindre enn de typiske XL-Bygg-butikkene. Kundene er nokså likt fordelt mellom proff- og konsumentmarkedet, mens konsumentene er enda sterkere representert hos Järnia, som man særlig finner i større byer og tettsteder. XL-Bygg har på sin side et sortiment som henvender seg mer til proffmarkedet, som utgjør mellom70 og 80 prosent av omsetningen i kjeden, sier Karin Eriksson.
Hun forteller at proffkundene først og fremst er håndverksbedrifter som driver oppussing og vedlikehold, og at salg til boligutbyggere utgjør en relativt liten del av omsetningen i Sverige – dette i motsetning til Norge.