– Bauer Media Group er et eksempel på den typen kunder vi nå satser på å vinne flere av. Vi har utvidet vårt strategiske fokus – fra kunder i landene hvor vi er representert til å samle kompetansen fra hele organisasjonen på tvers av landegrensene. Dermed kan vi jobbe med de virkelig store europeiske selskapene.
Slik kommenterer Forte Digitals konsernsjef og gründer John Kårikstad avtalen som nylig ble inngått med det tyske mediehuset, som er aktive i 20 land, med et stort antall TV- og radiostasjoner, papirbaserte publikasjoner, og over 400 digitale medier. Selskapet når ut til over 200 millioner brukere – i Norge blant annet gjennom de riksdekkende kanalene Radio Norge og Radio 1.
– Nå skal Bauer Media transformere virksomheten. De skal innføre ett globalt publiseringssystem for digitalt innhold i alle konsernets publikasjoner. Og vi skal bygge de interne løsningene som gjør dette mulig, sier Kårikstad.
Eksepsjonell vekst
Forte Digital har hatt en rakettvekst siden etableringen som et norsk-polsk selskap i 2017, og ble i 2022 kåret til Årets gasellevinner Region Øst av Dagens Næringsliv.
– I 2017 var vi tre stykker i Oslo og to i Krakow som hadde lyst til å bygge opp et nytt konsulentselskap. I 2022 hadde vi vokst fra fem til 220 ansatte, og i dag er vi 350, forteller Kårikstad.
Frem til midten av 2022 jobbet alle enten i Polen eller Norge, og selskapet hadde bare norske kunder. Kontoret i Krakow er og har hele tiden vært en ren utviklingsavdeling, og medarbeiderne her jobber i tette team med kontorene som håndterer kundeforholdene.
Kårikstad forteller at Krakow er et naturlig sted for å etablere en europeisk utviklingsvirksomhet på høyt nivå. Byen er en europeisk tech-hub med tre store teknologirettede universiteter, og har i dag 40 000 sysselsatte i IKT-bransjen alene, mens vi i hele Norge har 56 000.
– Så her er det store muligheter til å rekruttere dyktige folk. Medarbeiderne i Polen har da også vært avgjørende for veksten vi har hatt, sier han.
Norgesgruppen største kunde
Norgesgruppen har vært en svært viktig kunde for Forte Digital fra et tidlig tidspunkt, og er i dag ikke bare største kunde, men også medeier i selskapet med en andel på ti prosent.
– Vi jobber med en rekke oppgaver for selskapet, de mest synlige er de digitale tjenestene ut mot kundene, som Trumf for hele gruppen, og egne tjenester for kjeder som Kiwi og Meny. For sistnevnte leverte vi i vår systemer for bestilling fra nettbutikken med hjemlevering, klikk og hent-løsning, og den nye kundeklubben Meny Mer. Klubben gir medlemmene relevant innhold og individuelt tilpassede tilbud, basert på kjøpshistorikk og bruk av kunstig intelligens. Og resultatet har vært godt, klubben har allerede over en halv million medlemmer, sier John Kårikstad. Han nevner også andre norske publikumsrettede virksomheter, som nettapoteket Farmasiet, som har hele omsetningen via en løsning utviklet av Forte Digital, mens Høyskolen Kristiania har hatt en kraftig økning i tilgangen på studenter etter at Forte Digital utviklet ny nettløsning og systemer som genererer større trafikk.
Underliggende systemet
– I mange tilfeller jobber vi imidlertid med underliggende og interne systemer. Vi bygger dataplattformer som samler informasjon fra ulike forretningssystemer, og som ved hjelp av KI for eksempel kan optimalisere logistikk i varehandelen, blant annet for Norgesgruppens engros- og distribusjonsselskap Asko. Eller som sikrer optimal drift av en stor flåte av skip, som løsningen vi har utviklet for tankrederiet Frontline, sier Kråkstad.
Han legger til at arbeidet for de norske kundene har vært avgjørende for at Forte Digital i dag har mye å vise til når det gjelder relevans for kunder og sluttbrukere.
– Relevans er i det hele tatt et nøkkelbegrep for oss, og noe vi har vist at vi er gode på å levere – som et tverrfaglig kompetansemiljø som samler forretningsforståelse, brukeropplevelse og teknologi, sier Kårikstad.
Skalerbar modell
Kårikstad forteller at gründerne tidlig hadde en ambisjon om å bringe Forte Digital videre ut i verden
– Det var en spennende ambisjon å ha, og vi så at modellen med Norge og Polen var skalerbar og kunne brukes også andre steder. Så fikk vi gjennom nettverket vårt tidlig i 2022 en mulighet til å starte i Tyskland, først ved å etablere et selskap sammen med to lokale medgründere. Senere har vi bygget oss opp, dels med organisk vekst, dels gjennom fire mindre kjøp som nå er integrert inn i selskapet. I dag har vi kontorer i Berlin og München, som i hovedsak betjener kunder i Tyskland, Østerrike og Sveits, sier John Kårikstad.
Også i Danmark er Forte Digital godt etablert. Byrået Advice, som arbeider innenfor branding, kommunikasjon og digitale tjenester, så et behov for å få mer fart på den digitale delen av virksomheten. Den ble derfor skilt ut i selskapet Forte Advice, et joint venture med eierskap fordelt 50/50, og med samme kompetanse og forretningsmodell som Forte Digital. Etter oppstarten høsten 2022 er omsetningen doblet. Og nylig kom kjøpet av det danske IT-konsulenthuset Ombrello, som integreres i Forte Advice som en forsterkning på teknologisiden i Danmark.
Skandinavia et kvalitetsstempel
En av de første kundene utenfor Norge var supermarkedkjeden Mpreis i Østerrike, vunnet med Norgesgruppen som referanse.
– Dette bekreftet at vi kunne ta med erfaring, kompetanse og referanser fra Norge og vinne store tilsvarende kunder ute i Europa – noe vi senere har fått bekreftet med en rekke andre eksempler, som Migros i Sveits. Det er ellers verdt å merke seg at medarbeiderne våre i Tyskland forteller at kundene betrakter Skandinavia som et kvalitetsstempel – de ser på Skandinavia og Norge som foregangsland for digitale tjenester, særlig på forbrukerrettede områder. Og det er jo et kvalitetsstempel som det er greit å ha med seg når man skal vinne store kunder i Europa, sier Kårikstad.
Han legger til at Forte Digital nå har nærmere seksti ansatte i Tyskland, og at også flere norske medarbeidere er begynt å arbeide med tyske kunder – og selvfølgelig også utviklerne i Polen.
Oppkjøp og organisk vekst
– Vi ser at modellen der vi utnytter kompetansen ved alle våre kontorer på tvers av landegrensene begynner å virke. Og skalering i Europeisk målestokk gir mer enn å skalere i hvert land alene, samtidig som vi får tilbakemeldinger fra medarbeiderne om at det er både inspirerende og meningsfylt å kunne jobbe europeisk, sier Kårikstad.
Han understreker at ambisjonen fremover er å tenke mer og mer Europa fremfor enkeltland, og å utvikle seg som et europeisk konsulentselskap som er interessant for virkelig store kunder.
– Vi må bli større i kapasitet, og vi må bredde oss i Europa gjennom en kombinasjon av organisk vekst og oppkjøp. Og i den prosessen er Ferd en viktig partner for å gi oss den finansielle og kompetansemessige styrken vi trenger. Derfor er jeg svært glad for at vi fikk Ferd inn på eiersiden i 2023, avslutter John Kårikstad.