Smekkfullt lokale og et stort antall webcast-følgere fra innland og utland: Konsernsjef Thomas Körmendi uttrykte stor tilfredshet med oppmøte og interesse da han åpnet Elopaks første kapitalmarkedsdag – en god anledning til å presentere selskapet, oppnådde resultater, markedsmuligheter og en ny strategi. Målet var å styrke kunnskapen om selskapet i investormiljøer både i Norge og internasjonalt, og øke interessen for Elopak-aksjen, som er notert på Oslo Børs. Begivenheten fant sted i Oslo fjerde september, og det var satt av to og en halv time – med påfølgende anledning til å stille spørsmål fra både salen og via nett.
Hovedpunkter
I sin innledning trakk Thomas Körmendi frem tre hovedpunkter: For det første – Elopak er allerede ledende når det gjelder bærekraftig fiberbasert emballasje for drikkevarer, og arbeider med å utvide et allerede etablert spekter av emballasje for andre produktkategorier. For det annet vil Elopak oppnå vekst over markedsnivå og nå en omsetning på to milliarder euro i 2030, med en resultatmargin (EBITDA) på mellom 15 og 17 prosent før avskrivninger. Og for det tredje – veksten skal komme gjennom å nå konkrete mål med klare prioriteringer i en ny strategi, som ble grundig presentert for tilhørerne.
«Repacking tomorrow»
Men Körmendi la først vekt på å vise at Elopak har nådd eller overgått alle finansielle mål og strategiske prioriteringer fra børsnoteringen i juni 2021, og at selskapet i denne perioden har utviklet seg fra å være verdens største aktør innenfor kartong for fersktappede drikkevarer til å inneha en lederposisjon for fiberbaserte pakninger generelt. Med dette som bakgrunn ble Elopaks strategi for perioden frem mot 2030 lansert gjennom en serie tematiske presentasjoner fra Körmendi og andre sentrale medarbeidere.
Med Repackaging tomorrow som overskrift fikk tilhørerne en gjennomgang av hvordan Elopak skal oppnå vekst og styrket lønnsomhet med bærekraft som drivkraft, og med tre fokusområder: Utnytte det globale vekstpotensialet, styrke lederposisjonen i kjernemarkedet Europa, og å være en pådriver i overgangen fra plastemballasje til bærekraftige fiberbaserte løsninger.
Vekst i Amerika
Amerika, og særlig USA, har en viktig rolle i Elopaks fremtidsplaner. Det er her selskapet har hatt den mest bemerkelsesverdige omsetningsveksten i tiden etter børsnoteringen. Og i USA er Elopak tilbake som systemleverandør, etter i mange år bare å ha levert blanks, det vil si flatpakkede kartonger. Nå er et betydelig antall av Elopaks nye fyllemaskiner levert eller i bestilling, Det har sammenheng med at selskapet har utviklet et spekter av meget moderne maskiner for forskjellige behov, ikke minst den banebrytende nyskapningen som gir fersktappede produkter en holdbarhet på 60 dager. En annen faktor er utviklingen av en serviceorganisasjon i verdensklasse, og som sikrer kundene eksepsjonelt pålitelig drift.
Elopak er nå nest største aktør i USA, og tar markedsandeler i et kartongmarked som samtidig vokser på grunn av miljøbevissthet og lovregulering i en rekke delstater. For å dekke etterspørselen bygger Elopak nå et nytt produksjonsanlegg for blanks i Little Rock i Arkansas. Det skal supplere fabrikkene selskapet har i Canada, og i joint ventures i Mexico og Den dominikanske republikk.. For første produksjonslinje er kapasiteten allerede utsolgt, og Elopak annonserte nylig at de skal utvide kapasiteten med en ytterligere produksjonslinje for å møte etterspørselen.
Vekst i Mena og India
Også Midtøsten og Nord-Afrika (MENA, med et engelskspråklig akronym) og India er strategiske satsningsområder med stort potensial. Markedene vokser raskt, i takt med stigende folketall, økende kjøpekraft og sterkere miljøbevissthet. Kjøpet av Naturepak Beverage Packaging Co i 2022 gjorde Elopak til en ledende systemleverandør for drikkekartong i MENA-regionen, og størst innenfor mønekartong for fersktappede produkter. Nå er målet å supplere denne posisjonen med vekst innenfor andre kategorier, som langtidsholdbar fersktappet og aseptisk, det siste vil si pakninger som ikke må oppbevares kjølig.
I India, verdens største og raskt voksende marked for meieriprodukter, etablerte Elopak egen virksomhet i 2022 med et joint venture. Målet er nå å øke markedsandelen gjennom å utvide produktporteføljen med lokal produksjon av Pure-Pak mønekartong, i tillegg til å øke produksjonskapasiteten for Roll Fed-kartongene som leveres i dag. En annen strategisk prioritering er å bruke virksomheten i India som utgangspunkt for videre ekspansjon til andre land i regionen.
Lederposisjon i kjernemarked
Elopak vil fortsette å styrke sin ledende posisjon i de europeiske markedene. Her viser melkekonsumet en fallende tendens, så vekstpotensialet ligger først og fremst i skiftet til mer bærekraftig emballasje. Sterk evne til innovasjon for mer bærekraftige løsninger og produkter og en ledende posisjon innenfor bærekraft gjør at Elopak kan dra fordeler av strengere miljøkrav innenfor EU og ønsket om bærekraftige løsninger hos både kunder og konsumenter.
Fra plast til fiber
Elopak arbeider kontinuerlig for å få produsenter av drikkevarer og flytende næringsmidler til å skifte ut plastemballasje med kartong. I tillegg har selskapet utviklet D-Pak, en kartong beregnet på andre produktområder som vaskemidler og personlig hygiene. Her ligger et stort potensial for et innovativt selskap som Elopak, som i tillegg til å styrke posisjonen for eksisterende produkter ser på mulighetene for å oppnå lønnsom vekst i andre kategorier som i dag bruker plastemballasje, potensielt også gjennom partnerskap eller oppkjøp.
Bærekraft, sikkerhet og tall
Elopak har også definert mål for utviklingen av produktenes bærekraft og konsernets eget miljøfotavtrykk. I 2030 skal hundre prosent av kartongene være konstruert slik at de kan gjenvinnes, blant annet gjennom materialer som erstatter aluminium, som er vanskelig å gjenvinne fra drikkekartong. Plastkorker skal erstattes med mer bærekraftige løsninger, den oljebaserte plasten som gjør kartongen tett erstattes av klimanøytrale polymerer fra organiske råvarer. Samtidig skal nivået for såkalte Scope 3-utslipp, det vil si utslipp fra eksterne deler av forsyningskjeden, være redusert med 25 prosent med doblet omsetning. Alt viktige skritt mot målet om å bli et hundre prosent klimanøytralt selskap i 2050. Forsterket satsning på sikkerhet for ansatte og ytterligere redusert skadestatistikk ble også vektlagt.
Etter en gjennomgang av finansielle størrelser og halvårstall for 2024 ved finansdirektør Bent K. Axelsen ble arrangementet avsluttet med en livlig sesjon for spørsmål og svar.