24. mai kom nyheten om at Mikael Gunnulfsen, Mattis Stenshagen, Jonas Vika og Eirik Mysen starter sitt eget langrennslag. Team Swix ble lansert i Swix sin flaggskipbutikk på Snø i Lørenskog, hvor løperne, ansatte i Brav og partnere møtte pressen.
– Det har vært mye spekulasjoner og rykter om hvilket lag disse løperne skulle gå inn på denne sesongen, så det var deilig å slippe katta ut av sekken. Mange fikk med seg nyheten gjennom oppslag i VG, lokalaviser og selvfølgelig gjennom vår og løpernes kanaler i sosiale medier, forteller creativ content developer Håvard Rønning Brav, selskapet som eier Swix.
I etterkant fikk løperne støttende meldinger fra flere landslagsløpere, som synes det er et kult og spennende prosjekt de fire har fått til sammen med Swix.
– Nå skal vi sørge for at disse løperne kan fokusere på målet sitt, som er å trene og tilrettelegge hverdagene sånn at de kan bli enda bedre skiløpere. Vi gleder oss stort til å se kvartetten iført Swix fra topp til tå kommende vinter, sier han.
Best i verden
Team Swix vil bestå av blant andre trener Torstein Dagestad og smører Even Kristoffersen. I tillegg har Swix sitt mannskap ute på alle skirenn, som skal bistå og støtte arbeidet som laget legger ned i smøreboden.
– Det er få, trolig ingen, andre lag som kan slå i bordet med samme smøreopplegg som oss. Ikke bare har vi fått med oss en av landets beste smørere i Even Kristoffersen, men i Swix har vi også med oss de som utvikler og lager verdens beste fluorfrie skismøring. Vi gleder oss til å drive sporten fremover og bidra i utviklingen av denne delen av skisporten, sier Mikael Gunnulfsen.
Full åpenhet
Til sammen kan de fire løperne skilte med både verdenscupseier, flere starter på det øverste nivået og en U23-tittel i forrige sesong. Med Swix på laget ligger alt til rette for nye triumfer til vinteren.
– Vi var ikke vonde å be da vi fikk muligheten til å samarbeide med disse løperne. Det gløder en iver etter å komme i gang både hos oss og hos dem, sier marketingdirektør i Brav, Gitte Thune.
– Kommende sesong kan ikke komme fort nok. Ikke bare får vi et totalt fluorforbund, som er noe vi i Swix har jobbet for i flere år, men vi får i tillegg oppleve det med egne løpere på start. Sammen skal vi drive sporten fremover og vi skal gjøre det med full åpenhet rundt det som skjer i smøreboden. Vi skal dele testresultater og smøretips til alle renn slik at både yngre løpere og lag kan konkurrere med mindre ressurser, tilføyer utviklingsdirektør Christian Gløgård i Swix.
Lettelse og optimisme
Team Swix kommer primært til å satse mot allround-langrenn, men løperne kan også bli å se på langløpsklassikere som Marcialonga, Vasaloppet og Birken.
– Vi går inn i en oppkjøring med en utrolig optimisme og lettelse over å ha fått på plass rammene som gir oss muligheten til å gjøre denne satsingen. Vi skal gjøre vårt ytterste for å prestere både sportslig og kommersielt, fastslår Gunnulfsen.
– Vi vil oppfordre alle til å følge laget på Instagram og TikTok for å se livet som skiløper, og til å høre nyeste episode av podcasten «Skisporet» for å bli enda bedre kjent med skistjernene som nå representer Team Swix, sier Håvard Rønning.