Forfatter: Ferd

Som Ferdmagasinet tidligere har omtalt ble Swix-kampanjen «Fluorfri – for årets sesong og alle etter» en stor suksess: Mer enn tre tonn spesialavfall i form av miljøskadelig skismøring ble hentet inn hos 7 500 personer, tilsvarende hva alle løperne i Vasaloppet ville brukt i 13 år. Og resultatene er blitt lagt merke til: I august bidro kampanjen til at Swix vant prisen for Årets samfunnsaktør under Sportsbransjedagen, og i september ble kampanjen kåret som vinner i kategorien «Sustainability Initative of the Year» i Sustainability Awards, utdelt av Business Intelligence Group.

SUSTAINABILITY AWARD 2022

– Vi ble veldig positivt overrasket, dette er en faktisk miljøeffekt! Jeg ble mest overrasket over volumet fra hver person, sier markedssjef i Swix, Åse-Line Eide.

Kampanjen innebar at Swix hentet gratis hos alle som meldte inn at de hadde liggende gammel fluorsmøring, uansett produsent. I tillegg fikk alle som deltok i kampanjen «pant» i form av et gavekort på 500 kroner til fri bruk i Swix’ nettbutikk.

– Det har vært veldig givende å jobbe med et så viktig budskap, spesielt når kampanjen virkelig treffer og engasjerer, sier Randi Borge og Julian Tepfers, det kreative teamet i TRY Råd, som sammen med Swix utarbeidet kampanjen.

– Og det er en bonus at dette initiativet ikke går ubemerket hen hos prisutdelerne, supplerer rådgiver i TRY Råd, Ulrikke Louise Wiik.