VISER VEI: Finalistene til Årets Sosiale Entreprenør viser at god oppfølging og tilpassede løsninger hjelper flere å fullføre skolen.

Færre fullfører grunnskolen

Ifølge Utdanningsforbundet er frafallet i videregående skole ca. 30 prosent, og frafallet er størst innen yrkesfag. De som ikke fullfører, har høyere risiko for arbeidsledighet, uførepensjonering og lavere inntekt.

Samfunnsøkonom og professor ved NTNU, Torberg Falch, har beregnet at en elev som ikke fullfører grunnskolen i gjennomsnitt vil stå for en verdiskapning som er 2,2 millioner kroner lavere i løpet av livet enn en elev som fullfører grunnskolen.

– Når ungdom slutter på skolen, har det store konsekvenser for den enkelt, men også for samfunnet. Dette er viktige ressurser vi trenger i arbeidslivet, og skolen er en nøkkel til det. Derfor har vi valgt skolefrafall som tema for årets kåring, forteller Ferd-eier og juryleder Johan H. Andresen.

Dokumentert effekt

De 23 selskapene som var nominert til Årets Sosiale Entreprenør 2024 har alle som fellesmål å motvirke skolefrafall. De er nå redusert til tre finalister basert på prisens kriterier; innovasjon, skalérbarhet, økonomisk bærekraft og deres bidrag til å forebygge frafall.

– Finalistene har imponert med løsninger som enten hjelper sårbare grupper i fare for å falle ut av skoleløpet, eller de har skapt verktøy som gir en mer engasjerende og tilpasset læringsopplevelse, sier Andresen.

– I tillegg er alle tre løsningene solide, skalerbare og har dokumentert effekt, legger han til.

Frykter mangel på kompetanse

Årets Sosiale Entreprenør-prisen deles ut for tredje gang på NHOs Årskonferanse. Vinneren vil motta en hyllest og en premie på en halv million kroner, og de to andre finalistene får 50.000 kroner hver. Temaet for årskonferansen 9. januar er Lederskap og løsninger.

NHOs direktør for HR og organisasjon, Vibeke Østensjø, har deltatt i juryen. Hun mener at de tre finalistene representerer nyskapende og effektive løsninger for å få flere til å fullføre skoleløpet.

– Næringslivet trenger arbeidskraft, og ved å ikke ta skolefrafall alvorlig, risikerer vi å miste verdifull kompetanse. De tre nominerte tar utfordringen på en nyskapende og effektiv måte. De demonstrerer også betydningen av å tilby ungdom tilpasset støtte og alternative læringsmiljøer, sier Østensjø.

Hun mener at selskapenes suksess beviser at målrettet oppfølging og gode løsninger for den enkelte kan føre til imponerende resultater.

– Det er virkelig inspirerende å se hva disse selskapene får til.

NHOs årskonferanse samler i år om lag 1300 politikere og næringslivsledere. Publikum kan følge konferansen og utdelingen av prisen digitalt ved å melde seg på her.

Inspirerende finalister

De tre finalistene til Årets Sosiale Entreprenør 2024 er Abildsø gård, JobLoop og Magisk Kunnskap:

Abildsø gård:

  • Mål: Forebygge ufrivillig skolefravær – bidra til at flest mulig barn og unge fullfører skole eller annen opplæring og blir gode bidragsytere i samfunnet
  • Målgruppe: Barn og unge (10-18 år) som har forutsetninger for å greie ordinær skole, men som har fått utfordringer som kan føre til ufrivillig fravær.
  • Løsning: Satsingen Skolegård tilbyr en fullverdig skoledag gjennom året med velkomst, frokost og lunsj, sosial atferdstrening og praktisk tilnærming til skoleteorien.
  • Skolegård er utviklet i samarbeid med skoler, utdanningsetaten og Pedagogisk- psykologisk tjeneste i Oslo.
  • Resultater: Løsningen bidrar til økt skolemotivasjon, positiv sosial og faglig utvikling med god overføringsverdi til skole og hjem. Bidrar også til å styrke den offentlige skolen.
  • Selskapet har en skalerbar modell.

JobLoop:

  • Formål: Begrense utenforskap ved å forhindre skolefrafall og kvalifisere ungdom for arbeid.
  • Målgruppe: Unge som står i fare for å falle fra skoleløpet.
  • Løsning: Selskapet tilbyr lærings- og mestringsarenaer i samarbeid med arbeidslivet, myndigheter, og skoler.
  • De benytter gaming og spill som verktøy i arbeid mot skolevegring og som verktøy for å oppnå læring i ordinære skolefag.
  • I tillegg kartlegger og videreutvikler JobLoop de unges tech-interesse til etterspurt IT-kompetanse.
  • Selskapet fanger tidlig opp ungdom som står i fare for å droppe ut, og dyrker fremtidstro gjennom tilpassede mestringsopplevelser.
  • Resultater: Flere unge består skolefag og det etableres flere tilpassede arbeids- og utdanningsløp. JobLoop har også solid oppmøteprosent.
  • Selskapet har en skalerbar modell.

Magisk Kunnskap:

  • Mål: Hjelpe nyankomne ungdommer å lykkes i skolen.
  • Målgruppe: Nyankomne ungdommer med kort botid i Norge. Disse ungdommene bringer med seg ulike språklige og kulturelle erfaringer, og har ulik skolebakgrunn.
  • Løsning: Reduserer språkbarrierer ved hjelp av det flerspråklige digitale læremiddelet Hugin og Munin.
  • Oversettelser, ordlister, leseguider, læringstips og utskriftsmateriell gir elevene støtte slik at de raskere kan inkluderes og ha utbytte av undervisningen i skolen.
  • Den digitale løsningen gjør det mulig å nå ut til nyankomne ungdommer i hele landet.
  • Resultater: Av elever som har testet ut innhold og metodikk i tidlig piloteringsfase er det kun 2 av 40 som er utenfor skole eller arbeid etter 5 år.
  • Løsningen har potensial for skalering, også til andre sektorer enn skolen.

Stor takk til juryen!

Fazilat Siddiq, Professor ved Universitetet i Sør-Øst ved Enhet for digitalisering og Utdanningskvalitet, Jarle Eknes, Helt Med, vinner av Årets Sosiale Entreprenør 2023, Vibeke Østensjø, Direktør HR og organisasjon i NHO, Rina Mariann Hansen, Tidligere byråd for næring og eierskap og arbeid, integrering og sosiale tjenester i Oslo og Yngvar Ugland, Forbrukerteknolog og divisjonsdirektør, DNB NewTechLab. Johan H. Andresen fra Ferd er juryleder.