To typer effekt – begge deler er viktig
Porteføljeselskapene våre skaper effekt på ulike måter – både i dybde og i omfang. I 2024 hadde over 2 400 personer en livsendrende opplevelse gjennom våre selskaper: De kom i jobb etter lang tid utenfor arbeidslivet, eller fullførte skoleløp de tidligere hadde falt ut av.
Samtidig mottok over 98 000 personer støtte som gjorde hverdagen litt bedre – gjennom ekstra hjelp i skolen, digitale læringsverktøy eller mer tilpassede tjenester. Dette kaller vi livsforbedrende effekt.
– Noen selskaper hjelper færre, men gjør en stor forskjell. Andre når mange, og forbedrer hverdagen litt for hver enkelt. Begge deler er viktige, og til sammen nådde vi over 100 000 mennesker i 2024, forteller direktør Katinka Greve Leiner.
Gir viktig læring
Vi har målt sosial effekt siden 2010. For oss handler ikke måling om å krysse av i et skjema, men om å forstå hva som faktisk virker – og bruke innsikten til å ta bedre beslutninger for økt effekt.
– Gjennom årene har både vi og selskapene blitt mer kompetente på effektmåling. Vi bruker anerkjente rammeverk for Impact Measurement and Management (IMM), og dette er et fagfelt i utvikling – hvor vi lærer hele tiden, sier hun.
Struktur som gir retning
Rapporten viser at arbeidet med måling av effekt ikke lenger oppleves som noe man gjør ved siden av – men som en del av kjernen i virksomheten. Flere av selskapene har omtalt Ferd SE som en ambassadør for samfunnseffekt, fordi de bidrar til å holde søkelyset på målet – også i strategiske beslutninger. Dette ser Katinka som en bekreftelse på at Ferds rolle handler om mer enn finansiering.
– Det betyr at vårt søkelys på effekt ikke bare preger samtalene med oss, men også lever videre i ledergrupper og styrerom, sier hun.
En viktig del av Ferds arbeid er å bidra til å styrke selskapenes struktur og retning. Katinka forteller at flere gründere har delt hvordan samarbeidet rundt IMM har gitt dem bedre innsikt og hjulpet dem med å prioritere. Når man forstår hvilke resultater man faktisk oppnår, blir det også lettere å ta riktige valg.
Tilpasset selskapenes behov
Samtidig understreker hun behovet for balanse. Ferd jobber for å tilpasse effektarbeidet til hvert selskaps utviklingsfase – det skal vokse naturlig med virksomheten og være til nytte, ikke en byrde.
– Vi ønsker å støtte med struktur og verktøy, uten å overvelde med rapporteringskrav. Selv om vi nok kan oppleves som plagsomt insisterende innimellom, får vi ofte høre at arbeidet med IMM gir tydelighet og retning. Det hjelper selskapene å holde samfunnseffekten i sentrum, utdyper hun.
Katinka forteller også at Ferd løpende evaluerer og videreutvikler sin egen praksis. De henter innsikt fra både internasjonale aktører og tilbakemeldinger fra egne selskap. Nå håper teamet i Ferd SE at rapporten kan være et nyttig bidrag for andre.
– Vi håper årets rapport gir praktisk innsikt, meningsfulle perspektiver og inspirasjon til videre arbeid med sosial effekt.
Les hele rapporten her.
Foto: Stig Jarnes