NY KURS: Ferd Sosiale Entreprenører satser som vekstinvestor i Norden, og jakter på selskaper med målbar, sosial effekt. F.v.: Astrid Laake Paaske, Ingrid Dukefoss Lange, Espen Daae og Mari Huuhka Killingmo. 

Tekst: Ferd, ved Sissel Fantoft
Foto: Stig Jarnes

Ferd Sosiale Entreprenører (SE) tar nå et nytt steg i sin investeringsstrategi. Etter mange år med investeringer i tidligfase-selskaper med sosial effekt, er fokuset nå på selskaper som har bevist sin forretningsmodell og er klare for vekst. Målet er å bidra til skalering av løsninger som både gir sosial verdi og økonomisk avkastning.

– Vi beveger oss fra å være en form for venture-filantropi til å jobbe mer som vekstinvestor. Det betyr at vi bruker kapitalen vår – og ikke minst erfaringen og nettverket – til å hjelpe selskaper med sosial misjon å vokse videre, sier investeringssjef Espen Daae.

Ferd SE har tidligere investert i selskaper som Gammel Nok, som hjelper seniorer ut i arbeid, og auticon, et internasjonalt IT-konsulentselskap som ansetter folk på autismespekteret. Sistnevnte har nå virksomhet i 15 land etter å ha fusjonert med norske Unicus, og Ferder største eier. Begge er eksempler på hvordan sosial innovasjon og god butikk kan gå hånd i hånd.

– Vi ser at flere av selskapene våre er i posisjon til å vokse videre og skape enda større samfunnseffekt. Det ønsker vi å bidra til, sier forretningsutvikler Ingrid Dukefoss Lange.

Målbar effekt

Ferd SE ser nå etter etablerte selskaper med solid omsetning, gjerne over 10 millioner i kroner, som har testet løsningene sine og kan vise til konkret sosial effekt. Eksempler på utfordringer de ønsker å løse er frafall i skolen og utenforskap i arbeidslivet.

– Vi er åpne for ulike bransjer, men løsningen må ha sosial effekt som en integrert del av forretningsmodellen. Det kan være alt fra mentorordninger og teknologi til lavterskeltiltak. Det viktigste er at effekten er målbar og direkte koblet til kjernevirksomheten, sier Daae.

Ferd SE tilbyr fleksibel kapital, og investeringsbeløpene ligger gjerne mellom 5 og 50 millioner kroner. Tidshorisont og eierskapsandel bestemmes ut fra hva selskapet trenger for å vokse på en bærekraftig måte.

– Vi kan gå inn med en mindre sum i første runde og følge opp med mer. For oss handler avkastning ikke bare om kroner – men om dokumentert sosial effekt, sier Dukefoss Lange.

Styrker innsatsen

Ferd ser nå også mot Norden og har allerede investert i svenske Mindmore og i danske fond med fokus på sosial inkludering. Gjennom samarbeid med nettverk som Impact Europe og NorNAB, den norske foreningen for impact-investeringer, styrker de sin innsats regionalt.

Bak satsingen ligger et alvorlig bakteppe: Over 18 prosent av arbeidsfør befolkning i Norge står utenfor arbeid og utdanning. I aldersgruppen 20–29 år gjelder det 111.000 unge.

– Norge står foran store utfordringer. Vi trenger å mobilisere både unge og eldre for å sikre bærekraftige velferdsløsninger i fremtiden, sier Daae.