MÅLER EFFEKT: Teamet i Ferd Sosiale Entreprenører støtter selskapene i porteføljen med struktur og verktøy for å måle sosiale resultater. F.v.: Katinka Greve Leiner, Ingrid Dukefoss Lange, Sabha Qureshi-Holen, Henriette Skretteberg, Mari Huuhka-Killingmo, Espen Daae og Astrid Laake Paaske.

Tekst: Ferd, ved Sissel Fantoft
Foto: Stig Jarnes

Ferd Sosiale Entreprenører (SE) er opptatt av å måle sosial effekt, og jobber tett på selskapene i sin portefølje på dette området. Helt siden oppstarten i 2009 har Ferd SE gitt ut impact-rapporter.

Et av selskapene i porteføljen er KLAR kompetanse, som har utviklet et digitalt opplæringsverktøy som gir flerspråklige en innføring i fagspråket brukt i skole og arbeidsliv. Målet er å få flere til å fullføre yrkesfaglig videregående skole og ut i arbeid. Ferd SE og KLAR kompetanse har sammen med International Centre for EdTech Impact (ECEI)/WiKIT, som er spesialister på måling av effekt på opplæringsløsninger, utviklet et system for å måle effekten av KLAR sine læringsressurser. Prosjektet startet med en teoretisk del, hvor en endringsteori ble utviklet.

– Endringsteorien viser viktigheten av at vår løsning er mye mer enn en app – blant annet ressursbank og veiledning fra yrkesfaglige språkeksperter. Det er summen av dette som skaper den gode sosiale effekten, forteller salgsleder Rhonda Nes Lothe i KLAR kompetanse.

Lovende start

Basert på endringsteorien ble det laget et spørreskjema som ble sendt til elever og lærere ved yrkesfaglig utdanning på 16 skoler. Svar fra 83 studenter og 14 lærere ble samlet inn.

– Resultatet viser at for elevene er den viktigste effekten av KLAR-appen økt motivasjon til å lære yrkesfaglig språk, spesielt blant flerspråklige elever. Mange rapporterer også at appen gir økt mestringstro gjennom å bygge selvtillit og trygghet, sier Lothe.

85 prosent av lærerne mener at appen legger til rette for tilpasset opplæring og variasjon i undervisningen.

– KLAR kompetanse er fortsatt tidlig i etableringen av sitt målesystem, men det er svært positivt at en uavhengig aktør som WiKIT konkluderer med at samlet sett ga evalueringen en lovende begynnende effekt av KLAR sine læringsressurser for både elever og lærere, sier senior forretningsutvikler Astrid Laake Paaske i Ferd SE.

GRÜNDERE: Daglig leder Hilde Vikse (t.v.) og salgsleder Rhonda Nes Lothe etablerte KLAR kompetanse i 2018. Begge jobbet tidligere som språklærere ved yrkesfagutdanninger på videregående skoler. Foto: KLAR kompetanse/Vestbris

Struktur og verktøy

I mai lanserte Ferd Sosiale Entreprenører sin tolvte impact-rapport med oversikt over sosiale resultater i porteføljeselskapene. Rapporten viser at arbeidet med måling av effekt ikke lenger oppleves som noe man gjør ved siden av – men som en del av kjernen i virksomheten.

– Gjennom årene har både vi og de sosiale entreprenørene blitt mer kompetente i å måle sosial effekt. Vi bruker etablerte rammeverk for Impact Measurement and Management (IMM), og har sett tydelige fremskritt, sier direktør Katinka Greve Leiner.

Ferd jobber for å tilpasse effektarbeidet til hvert selskaps utviklingsfase – det skal vokse naturlig med virksomheten og være til nytte, ikke en byrde.

– Vi ønsker å støtte med struktur og verktøy, uten å overvelde med rapporteringskrav. Selv om vi nok kan oppleves som utholdende innimellom, får vi ofte høre at arbeidet med IMM gir tydelighet og retning. Det hjelper selskapene å holde samfunnseffekt i sentrum, sier hun.

I 2024 hadde Ferd SE 11 selskaper i sin portefølje, og jobbet sammen med dem i 2800 timer. Arbeidet som ble gjort i selskapene hadde positiv effekt for mer enn 100.000 mennesker. Ferd SE er i tillegg investor i flere sosiale impact-fond, og samarbeider med sosiale entreprenører og offentlige aktører om fire norske effektkontrakter.

Langsiktig prosess

I impact-rapporten presenteres alle selskapene i Ferd SE sin portefølje, men i år gis det også et dypere innblikk i to av selskapene, deriblant KLAR kompetanse. Ferd SE har som mål å skape målbar sosial effekt i tillegg til økonomisk avkastning. Impact-rapporten gir innblikk i deres erfaringer med å måle, styre og lære av det som faktisk skaper endring i samfunnet.

– Vi ønsker å gi noe mer innsikt i hvordan vi jobber med selskapene våre for å måle sosial effekt, og at vi også samarbeider med ledende spesialister på dette området. Det er også viktig for oss å få frem at det å etablere et målesystem er en langsiktig prosess, hvor man hele tiden forbedrer og utvikler systemet, slik at det passer til både selskapets størrelse og behov, sier Astrid Laake Paaske.

I rapporten møter leserne blant annet 19 år gamle «Aisha», som kom til Norge som flyktning med familien. Hun begynte på VG1 helse- og oppvekstfag, men strevde med både faget og språket. Vendepunktet kom da hun begynte å bruke KLAR-appen. Der fikk hun støtte på morsmålet sitt, arabisk, og kjente endelig på mestring. I dag stortrives Aisha som lærling i en barnehage.

– Historien til Aisha er et godt eksempel på hvordan KLAR kompetansens digitale verktøy kan ha stor betydning for brukerne ved å hjelpe dem til å fullføre yrkesfaglig videregående skole og komme seg ut i arbeid, sier Rhonda Nes Lothe.