Atlas Kompetanse og Robust er to av 17 organisasjoner i Ferds Oslo-satsing. De samarbeider tett om å fremme inkluderende skolemiljøer på Stovner.
Atlas Kompetanse har et dedikert skoleteam som jobber med å forebygge skolefrafall og utenforskap, med særlig vekt på å involvere foreldrene i barnas skolehverdag.
– Når relasjonen utvikles fra enkel informasjonsdeling til gjensidig og tillitsfullt samarbeid, oppstår en felles forståelse – både om barnets faglige utvikling og om trivsel, identitet og behov, sier prosjektleder Sabha Qureshi-Holen i Oslo-satsingen.

LOKAL FORANKRING: «Vi er opptatt av å bidra til løsninger som er lokalt forankret, og som bygger på ressurser og relasjoner i miljøene selv.» sier Sabha Qureshi-Holen. Foto: Thomas Qvale
Siden 2015 har Atlas bistått mer enn 40 skoler og barnehager i hele Norge. Bak skoleteamet står prosjektleder Firdawsa Ahmed og prosjektkoordinator Argjenta Rusiti.
– Vår styrke ligger i kultursensitivt arbeid, og vi har jobbet på ni ulike språk for å sikre at alle foreldre forstår, blir sett og får mulighet til å delta, forteller Ahmed.
– Vi tror på skreddersøm, ikke standardoppskrifter. Alle skoler er ulike. Hver foreldregruppe er unik. Derfor utvikler vi lokale, bærekraftige modeller, tilføyer Rusiti.
Lokale løsninger
Under konferansen i Aarhus holdt Robust og Oslo-satsingen en workshop om relasjonelt arbeid som strategisk tilnærming. Det ble særlig løftet frem hvordan narrativer – de historiene vi forteller – former både mennesker og samfunnsstrukturer. Samarbeidet mellom frivillig, offentlig og privat sektor ble presentert som et eksempel på hvordan felles verdigrunnlag kan forene ulike aktører i møte med komplekse samfunnsutfordringer.
– For Ferd handler dette om å støtte initiativer og virksomheter som, til tross for krevende rammevilkår, løfter frem det beste i folk og nærmiljø. Vi er opptatt av å bidra til løsninger som er lokalt forankret, og som bygger på ressurser og relasjoner i miljøene selv, sier prosjektleder Sabha Qureshi-Holen i Oslo-satsingen.
Strukturer som bærer
Robust arbeider for å gi barn og unge reell stemme og medvirkning, og skaper rom for at de også kan fortelle de historiene som handler om styrke, omsorg og mot.
– Relasjonelt arbeid handler ikke om å fornekte utfordringer, men om å gi plass til hele mennesket og hele historien. I møte med barn og unge som bærer på vanskelige erfaringer, er det avgjørende å også lytte etter fortellingene der de har vært den som hjelper, som viser handlekraft eller står opp for andre, understreker Qureshi-Holen.
Dette perspektivet deles av flere av aktørene i Oslo-satsingen. Det handler om å se mennesker som mer enn problemer eller hjelpetilfeller.
– Alle bærer også på en historie der de har vært helten. I bydelene Alna, Stovner og Grorud finnes det miljøer, bedrifter og initiativer som utfordrer stereotypier og bringer frem nye fortellinger om mestring, fellesskap og verdighet, sier hun.
Refleksjonene fra Oslo-satsingen ble møtt med stor interesse under konferansen.
– Våre erfaringer viser at relasjonell velferd ikke bare er en strategi – det er også en holdning og en praksis. Når man investerer i mennesker og relasjoner over tid, skaper man strukturer som bærer, sier Qureshi-Holen.