MESTVINNENDE: Swix Triac 5.0 skistav ble lansert i ny og forbedret utgave under VM, og sikret hele 58 medaljer i mesterskapet.

Forfatter: Ferd, ved Sissel Fantoft
Foto: Patrick Dougherty/Swix

 

Ski-VM i Granåsen Arena 26. februar til 9. mars ble tiårets folkefest i trønderhovedstaden. Swix var offisiell leverandør av staver, smøring og teknisk bekledning gjennom den offisielle VM-kolleksjonen.

– Vi gikk all in og utnyttet samarbeidet med Ski-VM maksimalt gjennom aktiviteter, rekorder, lanseringer og synlighet fra start til mål, forteller Head of Marketing Ida Thue Stokstad.
Alle frivillige og arrangøren var kledd i Swix-bekledning, noe som skapte sterk visuell tilstedeværelse i Granåsen.

– Vi hadde en sentralt plassert stand med historievegg, produktutstilling, åpen smørebod og Skisporet podcast-studio med daglige episoder. Med gjester som Mads Hansen, Even Northug, Tiril Udnes Weng og Øystein Pettersen leverte vi en god miks av fagprat og underholdning, sier hun.
I tillegg til at en episode av tv-suksessen «Team Pølsa» ble spilt inn i Granåsen, deltok Pettersen også i aktiviteter i samarbeid med Swix.
– Sammen med Øystein «Pølsa» Pettersen arrangerte vi trening for 200 unge talenter i VM-løypene, opplyser Stokstad.

SKITALENTER: Swix og Øystein «Pølsa» pettersen arrangerte trening for 200 barn og unge i VM-løypene. Foto: Patrick Dougherty/Swix

Offisiell verdensrekord

Under VM lanserte Swix Swix Triac 5.0 – sin mestvinnende skistav i en ny og forbedret utgave.
– I konkurransene sikret den hele 58 medaljer – mer enn noen annen stav, forteller Stokstad.

En 5,5 meter lang Swix Triac 5.0 skistav satte faktisk ny verdensrekord under mesterskapet.
– Den ble offisielt målt og godkjent av Guinness som verdens lengste skistav foran en fullsatt VM-arena, forteller hun.

VERDENSREKORD: Sponsor- og eventmanager Håkon Dahl og Head of Marketing Ida Thue Stokstad i Swix med verdens lengste skistav på torget i VM-byen Trondheim. Foto: Patrick Dougherty/Swix

Hver konkurransedag preppet Swix ski til løypepatruljen, som gikk i løypene før utøverne.
– Patruljen var kledd i spesialdesignede Swix-drakter, inspirert av Triac 5.0-staven, Blå Extra festevoks og vårt nye VM-klister KX55, sier Stokstad.

Skismørerne i Swix Racing Service var først på arenaen og sist hjem hver dag, for å teste og anbefale produkter for store og små nasjoner.
– På det meste preppet de over 60 par ski på én dag, for til sammen 23 nasjoner som ikke har smørebuss eller servicepersonell med seg, sier hun.

I Granåsen Arena hadde Swix også bygd en egen butikk som solgte merch, VM-kolleksjonen og eksklusive produkter.

– Tidvis var det lange køer for å komme inn! På vårt uteområde presenterte vi Swix- historien, ikoniske produkter, nyheter og snakkiser fra både fortid og nåtid, sier hun. Under VM lanserte Swix også sitt nye kommunikasjonskonsept for fremtiden: «Performance You Can Count On».

Fantastisk stemning

Swix var ikke bare synlig i Granåsen, men satte også preg på Trondheim sentrum, hvor titusenvis av tilskuere samlet seg til medaljeseremonier hver kveld.
– I vår eget Swix-bar kunne publikum nyte en Blåswix-burger eller drikke servert i Swix-glass. Lokalet var dekorert med bilder av våre atleter og hadde en tydelig Swix- signatur, forteller Stokstad.

Også Swix-røde målportaler og ballonger ga ekstra synlighet i sentrum. 30 personer fra Swix var til stede gjennom hele mesterskapet, og mer enn 100 ansatte fra Brav var på plass på åpningsdagene for å oppleve VM.

AFTERSKI: I Swix-baren i Trondheim sentrum kunne publikum nyte en Blåswix-burger eller drikke servert i Swix- glass. Foto: Patrick Dougherty/Swix

– Vi hadde også besøk av gjester, samarbeidspartnere og distributører gjennom hele perioden. Vi hadde store forventninger til Ski-VM på hjemmebane – og mesterskapet leverte til de grader! Det var fantastisk stemning uansett vær, fullsatte tribuner og på det meste over 100.000 publikummere som heiet frem løperne. Akkurat slik langrenn skal være!