Gulltaggen er en kreativ reklamekonkurranse innen digital markedsføring. Årets bransjefest og prisutdeling gikk av stabelen på Carls i Oslo 21. november. Try ble kåret til vinnere i følgende kategorier:
- Online aktivering: «No Pulse» for Sats.
- Digital opplevelse: «Blåtur» for Skoda.
- Kanal: «The Walking Ads» for Volkswagen.
Try fikk i tillegg delt bronseplass i kategorien Nettside for sitt bidrag laget for Icelandia.
– Gulltaggen Awards ble en stor kveld for oss. Det er veldig gøy å få heder og ære for jobber vi har gjort for kundene våre. Vi har kunder som tør å satse på innovasjon og bruk av ny teknologi, og kåringer som Gulltaggen understreker at vi har fått til noe bra, sier konsernsjef i Try, Sindre Beyer.
Flere av løsningene i vinnerbidragene er gjort for første gang.
– Alle som jobber i Try har jobbet hardt for å få dette til, derfor skaper det god stemning når vi blir utropt til vinnere i flere av kategoriene under Gulltaggen, sier han.
Kreativitet i teknologi
Gulltaggen ble etablert i 1998, og har tidligere vært drevet av INMA (Interesseorganisasjonen for interaktiv markedsføring), som ble avviklet tidligere i år. Kampanje tok over stafettpinnen, og arrangerte dermed Gulltaggen Awards for første gang.
– Det er gøy at Gulltaggen har blitt revitalisert og fått ny styrke, fordi kreativitet innen teknologi er et av våre viktigste satsingsområder. Digital innovasjon skaper løsninger som engasjerer brukerne, og gjør at man skiller seg ut i mengden som merkevare, sier Beyer.
– I tillegg til at all teknologien bak selvsagt må fungere, er kreativiteten det som gjør forskjellen, enten man driver en nettbutikk eller vil engasjere brukere, legger han til.
Totalt ble det delt ut priser i ti kategorier under årets Gulltaggen Awards. Try var «best in show» med totalt 16 nominasjoner.
Hviler ikke på laurbærene
Én uke før Gulltaggen Awards ble Try kåret til årets byrå, reklamebyrå, design- og teknologibyrå i konkurransen Byråprofil. Prisutdelingen foregikk under Byrådagen på Hotel Continental 9. november, og kåringen er resultatet av en spørreundersøkelse blant norske annonsører. Try Reklame stakk av med tittelen som Årets reklamebyrå for 22. gang på rad.
– Det er god stemning på huset etter fantastiske resultater både i Gulltaggen og Byråprofil, men slike seiere er ingen garanti for tilsvarende suksess neste år. Det er bare å brette opp ermene og jobbe på for kundene våre fremover, sier Beyer.