To samfunnsutfordringer – én løsning
Mange ungdommer har lyst til å jobbe, men kan ha vanskeligheter med å finne arbeid i et tøft arbeidsmarked. På den andre siden savner mange eldre mer aktivitet, fellesskap og meningsfylte dager i helgene når det er færre aktiviteter på sykehjem og omsorgsboliger.
Generasjon M hjelper ungdommer inn i arbeidslivet samtidig som de bidrar til å redusere ensomhet og inaktivitet blant eldre. Dette gjør de ved å ansette ungdom i aldersgruppen 14-20 år som M-venner. M-vennene gjennomfører aktiviteter for eldre, individuelt og i grupper, på sykehjem og i omsorgsboliger.
Mening, mestring og moro
Selskapet jobber ut fra verdiene mening, mestring og moro. Gjennom besøkene blir ungdommene og de eldre kjent med hverandre og deler kunnskap, interesser og erfaringer. Aktiviteter som meningsfulle samtaler, gåturer, bålpanne, quiz på smart-TV, sykkeltur med rickshaw, sang og musikk står på aktivitetsmenyen når unge og eldre møtes. Det er de samme ungdommene som kommer på besøk hver uke. Det gir grobunn for nære relasjoner og bånd mellom de ulike generasjonene.
I fjor utvidet Generasjon M tilbudet til bofellesskap og aktivitetssentre for personer med funksjonsnedsettelser.
Banebrytende forretningsmodell
Generasjon M har de siste årene gjort noen viktige endringer i forretningsmodellen sin. For å kunne tilby de beste tjenestene og dokumentere sin sosiale verdiskaping, har det vært viktig å få på plass forutsigbare og langsiktige kontrakter med kommuner og sykehjem. De har derfor utviklet en ny type avtale med tre aktører; Generasjon M som leverandør, en privat finansiell partner som dekker deler av kostnadene til kommunen i en treårs-periode, og en kommune som tester ut tjenestene og forplikter seg til å videreføre avtalen dersom de sosiale målene nås. Denne innovative avtalen reduserer den økonomiske risikoen for kommunene og gir Generasjon M muligheten til å dokumentere sin sosiale verdiskapning.