Generasjon M. Fotograf Sveinung Bråthen.

Generasjon M. Fotograf Sveinung Bråthen.

To samfunnsutfordringer – én løsning

Mange ungdommer har lyst til å jobbe, men kan ha vanskeligheter med å finne arbeid i et tøft arbeidsmarked. På den andre siden savner mange eldre mer aktivitet, fellesskap og meningsfylte dager i helgene når det er færre aktiviteter på sykehjem og omsorgsboliger.

Generasjon M hjelper ungdommer inn i arbeidslivet samtidig som de bidrar til å redusere ensomhet og inaktivitet blant eldre. Dette gjør de ved å ansette ungdom i aldersgruppen 14-20 år som M-venner. M-vennene gjennomfører aktiviteter for eldre, individuelt og i grupper, på sykehjem og i omsorgsboliger.

Mening, mestring og moro

Selskapet jobber ut fra verdiene mening, mestring og moro. Gjennom besøkene blir ungdommene og de eldre kjent med hverandre og deler kunnskap, interesser og erfaringer. Aktiviteter som meningsfulle samtaler, gåturer, bålpanne, quiz på smart-TV, sykkeltur med rickshaw, sang og musikk står på aktivitetsmenyen når unge og eldre møtes. Det er de samme ungdommene som kommer på besøk hver uke. Det gir grobunn for nære relasjoner og bånd mellom de ulike generasjonene.

I fjor utvidet Generasjon M tilbudet til bofellesskap og aktivitetssentre for personer med funksjonsnedsettelser.

Banebrytende forretningsmodell

Generasjon M har de siste årene gjort noen viktige endringer i forretningsmodellen sin. For å kunne tilby de beste tjenestene og dokumentere sin sosiale verdiskaping, har det vært viktig å få på plass forutsigbare og langsiktige kontrakter med kommuner og sykehjem. De har derfor utviklet en ny type avtale med tre aktører; Generasjon M som leverandør, en privat finansiell partner som dekker deler av kostnadene til kommunen i en treårs-periode, og en kommune som tester ut tjenestene og forplikter seg til å videreføre avtalen dersom de sosiale målene nås. Denne innovative avtalen reduserer den økonomiske risikoen for kommunene og gir Generasjon M muligheten til å dokumentere sin sosiale verdiskapning.

Sosiale resultater 2023

237 M-venner

Antall ungdommer i arbeid

24 046

Antall generasjonsmøter

Ansatte på besøksstedene mener

Beboerne har det moro når M-vennene er på besøk i helgene
97%
Beboerne viser / sier at det er meningsfullt at ungdommene kommer på besøk
96%

M-venner mener

Etter at jeg begynte som M-venn har hverdagen min blitt mer meningsfull
96%
Etter at jeg begynte som M-venn har jeg blitt mer trygg på meg selv
95%

Informasjon om resultatene

Antall ungdommer i arbeid: Tallet er basert på antall ungdommer som har fått utbetalt lønn 2023.

Antall generasjonsmøter: Besøksleder rapporterer antall eldre som deltar ved hvert besøk, fordelt etter kategoriene “høy kontakt”, “lav kontakt” og “på hils”. Tallet for antall generasjonsmøtere er totalen av dette.

Personalet ved sykehjemmene: Generasjon M gjennomfører spørreunderøkseler til de ansatte på sykehjemmene hvor M-vennene jobber. I 2023 har de fått svar fra mer enn 400 ansatte ved 6 ulike målinger. Prosentandelene referer til andelen som har svar at de «i noen grad», «i stor grad» eller «i svært stor grad» er enige i de ulike påstandene. Dersom «i noen grad» utelates er tallene hhv. 80% på spørsmålet om at beboerne har det moro når M-vennene er på besøk i helgene, og 73% sier at det er meningsfullt at ungdommene kommer på besøk.

M-vennene: Generasjon M gjennomfører også spørreundersøkelser til M-venene. I 2023 har de fått svar fra 134 av ungdommene ved 7 ulike målinger. Prosentandelene referer til andelen som har svart at de «i noen grad», «i stor grad» eller «i svært stor grad» er enige i de ulike påstandene. Dersom «i noen grad» utelates er tallene hhv. 66% på spørsmålet om at hverdagen til M-vennene er blitt mer meningsfull og 69% på spørsmålet om at de har jeg blitt mer trygge på seg selv.

Om selskapet

Etablert: 2011 som ungdomsbedrift, og som ideelt aksjeselskap i 2013
Gründer: Christina Væting Nergård og Anne Stine Hole
Organisasjonsform: Ideelt aksjeselskap