Partnerskapet med Mnemonic er hovedoppslag i oktoberutgaven av Ferdmagasinet, som også forteller om viktige endringer i to av selskapene som Ferd har eid lengst: Den globale drikkekartongprodusenten Elopak har fått ny konsernsjef, som naturligvis blir behørig presentert, mens merkevarehuset vi inntil nylig kjente som Swix Sport har skiftet navn til Brav, etter en omfattende prosess på tvers av merkevarer og landegrenser. Ferdmagasinet forteller om hvordan og hvorfor.

Digitale kanaler
Et annet tema er Bravs satsning på digitale kanaler. Bloggen turjenter.no har hatt suksess med å få glade jenter ut i naturen, mens den nye podkasten Skisporet lanseres 17. oktober: – Den skal handle om våre nye produkter og gi tips om flotte turer, trening og annet som skiløpere på alle nivåer er interessert i, forteller Åge Skinstad, Bravs Brand Director for Swix og Toko.

I tillegg skriver magasinet om Brav og Ferd Eiendoms samarbeid om å utvide det karakteristiske Swix-senteret på Lillehammer med en stor fløy.  Her skal det bli plass til et automatisert lager og pakkeanlegg for Bravs mange merkevarer — dette som ledd i en tilpasning til de store endringene detaljhandelen er inne i.

Samfunn og grønne verdier
I magasinets lederartikkel tar Johan H. Andresen opp engasjementet i den liberale tankesmien Civita, og hvordan dette er en videreføring av innsatsen for frie tanker og positiv samfunnsutvikling som flere generasjoner av Ferds eierfamilie har vært opptatt av. Og i to artikler står grønne verdier sentralt: Fjord Line planlegger Norges mest miljøvennlige fergehavn i Sandefjord, mens Ferd Eiendom arbeider med et nytt boligfelt på Vestre Billingstad i Asker — med utgangspunkt i «grønn mobilitet», og med vekt på nytenkning som gir bærekraft.

Sosialt entreprenørskap og halvårstall
En paneldebatt under svenske Almedalsväckan om skalering av sosialt entreprenørskap, i regi av stiftelsen Smarta Samtal og med Andresen i panelet, er også omtalt i magasinet, der dessuten forretningsområdet Ferd Sosiale Entrprenører er godt representert. Denne gangen dreier det seg om musikkskolen POPrommet, og om Generasjon M, som har utviklet seg til en lovende bedrift som ansetter ungdommer som aktiviserer og samtaler med eldre mennesker.

Ferdmagasinet rundes av med CFO Erik Rosness’ kommenterer til konsernets halvårsresultatet og særdeles velfylte kasse. God lesning!

Last ned Ferdmagasinet her