Å være en sosial entreprenør betyr at du må gjøre to ting på en gang – løse en samfunnsutfordring og lage butikk av det samtidig. Det finnes tydelige regler for økonomi, men hva med «det sosiale regnskapet»? Finnes det en mal eller må du lage den selv?
Hvordan måler vi om noen har fått et bedre liv, lært mer eller blitt tryggere etter å ha fått bistand fra en sosial entreprenør? Og hva betyr det egentlig «å finne en indikator»?
Det hele starter med en endringsteori – en hypotese om at det du gjør vil få en positiv effekt over tid. I åttende episode av Impactpoddens andre sesong ser vi på det viktigste ved å måle sosial effekt, arbeidet med å finne gode målepunkter, hvorfor det er viktig å involvere målgruppa i arbeidet og hvor viktig dokumentasjon av effekten kan være for selskapet ditt. Skal du samarbeide med eller selge til offentlig sektor? Da både bør og må du måle effekten av det du gjør.
I studio møter du Katinka Greve Leiner i Ferd Sosiale Entreprenører, og Lise Arvesen og Chris Klemmetvold Sandvik fra Impact Startup.
Spill av episoden direkte her:
Du kan også laste ned og abonnere på podkasten gjennom Spotify og iTunes.