Som forretningsutviklere i Impact Startup møter Chris Klemmetvold Sandvik og Lise Arvesen mange ferske sosiale entreprenører hvert eneste år. Bare et fåtall av de ferskeste selskapene har satt opp et budsjett med antagelser for hvilke kostnader og inntekter de skal få, og nesten ingen har laget et likviditetsbudsjett som viser når de får penger inn og ut.

Sannheten er at de fleste som går konkurs gjør det fordi de ikke er i stand til å betale arbeidsgiveravgift, merverdiavgift eller selskapsskatt. Skatteetaten bryr seg ikke om at du er sosial entreprenør, og gebyrene henger løst hvis du blir hengende etter. Mange tror at regnskapsføreren holder deg i øra og passer på at du har penger på kontoen. Slik er det ikke. Du må enten ha god kontroll selv eller kjøpe hjelp til økonomistyring i tillegg til regnskapsføring.

Hvis du budsjetterer med ambisiøse salgstall og ikke helt får det til må du justere tallene dine slik at du ser hvordan du egentlig ligger an. Tallene kan være brutale, men det er bedre å ha harde fakta enn å vase rundt i en rosa sky av håp og sosiale ambisjoner.

Hvem har ansvar for at regnskapet lukkes hver måned? Og hva skal du svare når investoren spør hvor mye du må selge for å dekke din egen lønn og lønna til en person til? Bør du ta i litt når du setter opp salgsbudsjett? Og hva gjør du hvis du skal ha ansatte?

I niende episode av Impactpoddens andre sesong får du råd og erfaringer rundt økonomi i startfasen av gründerreisen. Du får høre hvorfor gode råd ikke er gratis, at kurs fort kan lønne seg og hvor viktig det er å bruke tid på valg av økonomisystem og regnskapsfører.

I studio møter du Katinka Greve Leiner i Ferd Sosiale Entreprenører i samtale med Lise Arvesen, og Chris Klemmetvold Sandvik fra Impact StartUp.

Linker:

Søk opp Etablererservice i ditt nærområde – de har mange gode og gratis kurs.

Spill av episoden direkte her:

Du kan også laste ned og abonnere på podkasten gjennom Spotify og iTunes.