Å lykkes som gründer krever en grunnleggende kommersiell forståelse, også for sosiale entreprenører. Det knyter seg ofte litt i magen hos folk første gang de sier «min tid er verdt penger», men det å sette pris på sin egen tid er helt nødvendig for å lykkes. Det er ingenting idealistisk ved å gå konkurs, derfor må du må rett og slett lære deg å ta betalt for tjenestene dine.

Mange sosiale entreprenører gjør feilen å forsøke å bygge opp en virksomhet uten å gjøre de grunnleggende regnestykkene som viser hva som kommer inn og hva som går ut av penger. Du lykkes ikke som gründer eller sosial entreprenør hvis du ikke tør å gå i dybden på dette selv, eller skaffer hjelp fra andre.

Hvor lang tid tar det å selge inn tjenestene dine? Hvor mye må du selge før du er i stand til å dekke kostnadene dine og samtidig ta ut en bærekraftig lønn til deg selv? Hvordan skal du bevege deg fra å være avhengig av tilskudd til å bli en økonomisk bærekraftig virksomhet?

I tredje episode av Impactpoddens andre sesong ser vi på de grunnleggende spørsmålene som du må avklare aller helst før du i det helet tatt registrerer bedriften. Og – hvorfor du må bli venn med regnearket, først som sist.

I studio møter du Katinka Greve Leiner i Ferd Sosiale Entreprenører, og Lise Arvesen og Chris Klemmetvold Sandvik fra Impact Startup.

Lenker

Spill av episoden direkte her:

Du kan også laste ned og abonnere på podkasten gjennom Spotify og iTunes.