KLAR FOR VM: De offisielle antrekkene til Ski-VM 2025 er utviklet av Swix, som er mesterskapets klespartner. Den blå varianten er for salg – her demonstrert av Håkon Dahl og Gitte Thune. Medarbeiderne i VM-organisasjonen og 2 500 frivillige får bekledning i rødt.

Forfatter: Ferd, ved Hans Gudmund Tvedt
Foto: Stig Jarnes

 

– VM på hjemmebane er det største vi kan oppleve for sporten vi elsker. Nå ser vi frem til folkefest og fine sportslige opplevelser. Og ikke minst – til å sette skikkelig Swix-preg på både Granåsen og byen, sier Gitte Thune, Managing Director i Swix.

Swix er offisiell klespartner for mesterskapet, og nylig ble de spesialdesignede VM-antrekkene presentert under et event på Beitostølen. Antrekkene finnes i to fargevarianter, begge med fôr basert på VM-logoen. Den røde versjonen brukes av alle medarbeidere i Ski-VM 2025. Og ikke minst av de 2500 frivillige som er så viktige for et vellykket arrangement.

– Den andre varianten er blå, og er for salg til publikum. Den er allerede nå tilgjengelig i våre egne butikker og på nettbutikken swixsport.no. Dessuten hos Coop, som er tittelsponsor for VM, sier Gitte Thune. Og legger til:

– Perfekte julegaver!

Klister og kampanjer

Et annet bidrag til VM-kolleksjonen er nyutviklede Violet Extra Klister, som er det første klisteret laget til et VM  siden Oslo-VM i 1982

– Nyskapningen er beregnet for litt høyere temperatur, og er testet ut av eliteløpere i forrige sesong. Klisteret var under skiene på gullvinnere i World Cup-renn, så vi vet at det fungerer som det skal, sier Gitte Thune.

Ellers er tiden fremover mot VM preget av flere kampanjer som skal sikre oppmerksomhet og interesse for både Swix og mesterskapet, de fleste på nett og sosiale medier.

– Et eksempel er nedtellingen vi startet 18. november. Der presenterer vi 100 utøvere, én hver dag, med Petter Northug som den første. Og vi er inne som sponsor og samarbeidspartner for mange utøvere fra en rekke nasjoner, så det var ikke noe problem å fylle kalenderen, sier Håkon Dahl, Sponsorship & Event Manager hos Swix.

NYHETER: Gitte Thune har mye å vise frem av ny bekledning – for turbruk og langrenn så vel som for VM. Foto: Stig Jarnes

Nå ut til verden

Dahl legger til at Swix også arbeider med andre merkevarebyggende kampanjer, også disse på nett og i sosiale medier.

– Her gjelder det å skape materiale av så god kvalitet at det får stor spredning. Målet er å få til gåsehudeffekt, filmer og historier som er så bra at de får egne liv, og i beste fall går viralt, sier han.

– Og det er viktig for oss å nå ut internasjonalt. Swix har alltid stått godt og støtt i Norge, og vi bruker av den styrken også internasjonalt. I dag er USA det nest største markedet. Der er vi markedsledende for langrenn i alle våre produktkategorier, og for alpint innfor smøring og smøreutstyr, sier Gitte Thune.

– Og våre profiler kommer også fra andre land enn Norge. Og en av våre største stjerner akkurat nå er den amerikanske langrennsløperen Jessie Diggins, supplerer Håkon Dahl.

SMØRING: VM-kolleksjonen omfatter nyutviklede Violet Extra Klister, det første klisteret laget til et VM siden Oslo-VM i 1982. – Testet av eliteløpere i fjorårets sesong. Og topplasseringer viser at klisteret virker som det skal, sier Håkon Dahl. Foto: Stig Jarnes

Butikk og bar

Swix satser på sterk tilstedeværelse under VM. De fleste medarbeiderne drar til Trondheim. Og iført samme røde bekledning som de 2500 frivillige skal de være med på å prege både arena og bybilde – der utendørs boards med Swix-reklame skal bidra ytterligere til at VM nesten ser ut som et Swix-arrangement.

– Vi skal også ha en interaktiv stand inne på arenaen i Granåsen. Der skal publikum kunne snakke med våre eksperter om produkter og preparering av ski, og der det skal være mulig å oppleve litt av utviklingen og innovasjonen Swix er kjent for. Arenaen får også en egen Swix-butikk hvor besøkende kan kjøpe VM-kolleksjonen og andre produkter, forteller Håkon Dahl.

– Men vi skal ikke bare være på arenaen. Hver dag klokken 20, når det er tid for premieutdeling, samles vi på torget for å bidra til stemningen. Og vi skal også gjøre noe sosialt på Swix House. Det er vår egen bar, drevet i samarbeid med et eksisterende etablissement med skjenkebevilling for mer enn melk og energidrikk, sier Gitte Thune. Som understreker at det sportslige selvsagt er viktigst, men at det gjelder å ha det gøy også.

Ny giv

– Nå gleder vi oss skikkelig. Stemningen hos Swix er i det hele tatt god, sier Gitte Thune. Hun opplever at en organisatorisk omlegging i Brav til enheter fokusert på de enkelte merkevarene i selskapet har betydd mye.

– Både vi i Swix og de som jobber med de andre merkevarene har fått en ny giv, nå når vi kan konsentrere oss om den merkevaren vi brenner for, og elsker å arbeide med. Dessuten er det inspirerende med kolleger som også er opptatt av å gi klassiske og tradisjonsrike Swix en sterkere apell også til yngre målgrupper, samtidig som vi tar vare på de historiske kvalitetene i Swix, sier Gitte Thune.