Verktøy for livsmestring
Gjennom livsmestringsprogrammet FROG får deltakerne innsikt i og forståelse av egne verdier og egenskaper og nye verktøy for å mestre situasjoner og utfordringer. På bakgrunn av dette lærer de å ta gode valg for seg selv og egen fremtid. De finner kilden til egen motivasjon, gjenoppdager verdien av skolegang eller arbeidsliv og utarbeider egne fremdriftsplaner.
Det er et stort samfunnsproblem at mange unge dropper ut av skole og utdanning eller faller utenfor arbeidslivet. Omtrent én av fire elever fullfører ikke videregående skole i løpet av fem år. Frafallet er størst innen yrkesfag, hvor andelen er fire av ti. Det anslås at 71 000 unge mellom 15 og 29 år verken er i arbeid eller utdanning. Dette utgjør syv prosent av gruppen[1].
Samtidig sliter stadig flere barn og unge med psykiske helseutfordringer. Omtrent 70 000 barn og unge har psykiske lidelser som krever behandling[2]. Dette er en medvirkende årsak til frafall fra skole og arbeidsliv.
Egenkraft og motivasjon
I livsmestringsprogrammet FROG utarbeider deltakerne fremdriftsplaner og skaper sin egen motivasjon og drivkraft. Gjennom dette lærer de å selv se verdien av skolegang eller arbeidsliv. Underveis i programmet jobber ungdommene på FROGS.no, en læringsbasert webplattform. Målgruppen er i hovedsak unge og unge voksne som står i fare for å falle ut av samfunnet ved at de har droppet ut av skole eller arbeid over lenger tid.
FROG–programmet distribueres både gjennom sertifisering og lisensiering av selskaper og organisasjoner som jobber med ungdom, og via egne workshops hos lyk-z. lyk-z tilbyr også coaching, foredrag og kurs.
Resultater
- Formidlingsgrad (i jobb/skole/utdanning) ett år etter kurs: 47 %
- Andel nokså og svært fornøyd med eget liv før/etter kurs: 39 % / 87 %
- Andel nokså og svært fornøyd med egen helse før/etter kurs: 39 % / 69 %
I 2017 hadde selskapet en formidlingsgrad på 47%, noe som betyr at nær halvparten av deltakerne var i skole, utdanning eller jobb et år etter fullført kurs. Resultatene inkluderer både lyk-z og fem andre lisenspartnere. lyk-z sine egne resultater er høyere, nærmere 75 %, og generelt har selskapet erfart at resultatene stiger over tid. Dette kommer av at deltakerne fortsetter å stå i sin endringsprosess etter endt program, og venter på skole- og arbeidsmuligheter som er i tråd med deres fremtidsplaner.
Programmet har også vist seg å ha svært positiv effekt på psykiske helseutfordringer som mange av deltakerne sliter med. Resultatene viser at en stor andel av deltakerne opplever en kraftig reduksjon i disse helseplagene etter fullført kurs.
Styring etter resultater
Måling av resultater har gitt lyk-z økt kunnskap og forståelse av hvilke justeringer de bør foreta i virksomheten. Tallene som rapporteres fra lisenstakerne ligger langt lavere enn lyk-z sine egne tall. Disse funnene har medført at selskapet har endret skaleringsstrategi og heller konsentrert innsatsen om å kartlegge årsaker til hvorfor resultatene er forskjellige. I 2018 vil selskapet iverksette tiltak for å sikre lik effekt hos alle tilbydere.
Langtidseffekt
Det er utfordrende å foreta systematisk måling av formidlingsresultater for ungdom og unge voksne grunnet NAVs strenge regelverk om oppbevaring av informasjon om deltakere. I dag måler lyk-z formidlingsresultater inntil to år etter endt kurs, men selskapet ønsker ytterligere følgeforskning for å kartlegge langtidseffekt utover de to første årene. Selskapet antar det at den langsiktige effekten av tilbudet er at enda flere unge kommer i skole, arbeid eller utdanning. lyk-z antar også at deres virksomhet har en positiv langtidseffekt på deltakernes helseutfordringer.
Flere måleparametere
lyk-z foretar jevnlige målinger av sine resultater. Selskapet måler overgang til skole og arbeidsliv to ganger årlig. Det foretas også målinger av kursdeltakerne i starten og i slutten av hvert program på flere viktige parametere tilknyttet eget selvbilde, mestring, tilhørighet og egne følelser. I tillegg gjennomføres det en kvalitativ innhenting av informasjon gjennom personlig kontakt med deltakerne seks måneder etter endt kurs.
Konvertering til aktivitet, i form av skolegang eller arbeid, er et viktig parameter både for NAV og for lyk-z. Selskapet har imidlertid sett at det å gå raskeste veien til jobb ikke nødvendigvis gir mestring og varig endring. Det er vesentlig at fremtidsplanen er selvvalgt og basert på den de er og på hva som er viktig for dem. Noen har også mer sammensatte utfordringer og trenger derfor å gå en litt lengre vei for å komme varig tilbake. Derfor måler også selskapet på mer kvalitative parametere, både før og etter kurs.
Skalering og fremtidsutsikter
lyk-z fokuserer nå på å sikre at alle kursene har tilstrekkelig kvalitet. Selskapet har erfart at de oppnår bedre resultater når de selv leverer programmene, fremfor å levere gjennom mange andre lisenstakere. Disse funnene vil påvirke hvordan selskapet jobber med lisenstakere fremover. lyk-z vil imidlertid satse på å utvikle samarbeidet med arbeids- og inkluderingsbedriften Grep Grenland i 2018, et samarbeid som vil kunne gi større sosial effekt, samt vekst og skalering i årene framover.
[2] Kilde: Folkehelseinstituttet
Om selskapet
Etablert
2011
Årsverk
5
Gründer
Ingeborg Omdal Lykseth
Organisasjonsform
Ordinært aksjeselskap