Forebygger utenforskap hos barn
Forskning viser at det er større frafall i videregående skole blant barn som har innvandret til Norge. Over 50 % av disse elevene fullfører ikke videregående skole[1]. Resultatet er ungdom som går en mer usikker fremtid i møte, med svakere tilknytning til arbeidslivet. Det fører også til økte kostnader for samfunnet.
Skole-hjem samarbeid
Manglende grunnleggende ferdigheter og høyt fravær er viktige årsaker til frafall. Foreldrenes mangel på informasjon gjør barn med kort botid i Norge spesielt sårbare. Det kan være utfordrende for foreldre i nyankomne familier å forstå hvordan den norske samfunnet, og skolesystemet spesielt, fungerer. Foreldrene trenger informasjon og forståelse for skolens, lærerens, elevens og deres egne roller, ansvar og forventninger.
Atlas Kompetanse jobber med å styrke foreldrene i deres rolle ved å anerkjenne dem som ressurser og bygge bro mellom dem og skolesystemet. Bedriften arrangerer kurs der foreldre får generell informasjon om skolesystemet og skole-hjem samarbeid. Kursdeltakerne får også konkrete verktøy de kan bruke for å støtte sine barn i skolehverdagen og kommunisere med skolen og lærerne. Kursene holdes på norsk, engelsk, arabisk, somali og tigrinja.
Bedriften tilbyr også kurs til grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæring, og samarbeider med enkeltskoler, bydeler og kommuner. Samarbeidet med skolene og kommunene skal bidra til bedre kommunikasjon fra skolens side overfor foreldrene.
Konsulentene i Atlas Kompetanse har flerkulturell kompetanse og snakker samme språk som foreldrene. Konsulentene har også faglig bakgrunn som lærere, sosionomer, barnevernspedagoger og samfunnsvitere.
Familieveiledning
Tilliten til barneverntjenesten er noe lavere hos minoritetsfamilier enn hos etnisk norske familier, noe som medfører at det er vanskeligere å komme i posisjon til å hjelpe disse barna og deres familier[2].
Atlas Kompetanse gir veiledning til familier med svake språkkunnskaper eller kort botid i Norge på oppdrag fra barneverntjenesten. Bedriften har en helhetlig og løsningsfokusert tilnærming i arbeidet. Familieveilederne bruker språk og kulturkompetanse for å øke foreldrenes systemforståelse. Målsettingen er å bygge på det positive foreldrene gjør for å skape ønskede endringer, og veilede dem til å se etter løsninger hos seg selv.
Resultater 2017
- Arrangert skole-hjem kurs for 77 foreldre, med foreldreansvar for totalt 326 barn
- Jobbet med åtte familier som er på hjelpetiltak.
I 2017 holdt Atlas Kompetanse skole-hjem kurs for 77 foreldre. Kurset bidrar til at både lærere og foreldre får flere verktøy for kommunikasjon. På kort sikt gir kurset økt foreldreinvolvering og bedre samarbeid mellom foreldre og skole. Den antatte langtidseffekten er redusert frafall i videregående skole.
Atlas Kompetanse jobbet i 2017 med åtte familier med hjelpetiltak på oppdrag fra barneverntjenesten.
Når bedriften jobber med hjelpetiltak på oppdrag fra barneverntjenesten, er målet å bidra til positive endringer hos barnet og familien. Noen av hjelpetiltakene er direkte knyttet til barn og andre er aktuelle for foreldrene. Hjelpetiltak kan for eksempel være råd og veiledning for foreldrene og miljøarbeid knyttet til barnet, og arbeidet kan strekke seg over måneder eller år.
Helhetlig plan for måling av resultater
Bedriften måler resultater for både barn, foreldre og lærere på skole-hjem kurs. Det har blant annet vært viktig å finne ut om den informasjonen foreldrene har fått gjennom Atlas Kompetanse oppleves som ny, eller om de har fått tilsvarende informasjon gjennom skolen. Effekten av kursene skal måles på tre forskjellige indikatorer; hva foreldrene synes etter kurset, om lærerne opplever at kontakten og samarbeidet med foreldrene har endret seg ca. fire mnd etter kurs og om barna opplever mer støtte i skolehverdagen etter ett år.
Bedriften vil fortsette å evaluere og utvikle måleindikatorer for å sikre god effekt og gode resultater – og har som mål i 2018 og også etablere gode måleindikatorer for arbeidet som gjøres innenfor familieveiledning.
Skalering og fremtidsutsikter
Det er stor etterspørsel etter familieveiledere som snakker ulike språk, noe som bidrar til at Atlas Kompetanse utvider med flere familieveiledere i 2018.
Fotograf: Tristan Troy Rasay
Om selskapet
Etablert
2014
Årsverk
2,5 + 1,5 stillinger på konsulenter
Gründer
Firdawsa Ahmed og Saad Yusuf Hashi
Organisasjonsform
Ideelt aksjeselskap