Mestring på tvers av generasjoner
Mange ungdommer har lyst til å jobbe, men kan ha
vanskeligheter med å finne arbeid i et tøft
arbeidsmarked. På den andre siden er det mange eldre
som sliter med ensomhet og inaktivitet, både blant de
som bor på sykehjem og de som bor hjemme.
Generasjon M løser disse to problemene gjennom å
sysselsette ungdommer mellom 14 og 20 år som M-venner,
som er besøksvenner. Ungdommene får en jobb med mening
og gjennomfører aktiviteter for eldre, individuelt
eller i grupper. Gjennom besøkene blir ungdommene og
de eldre kjent med hverandre og deler kunnskap,
interesser og erfaringer. Aktivitetene inkluderer
brettspill, samtaler og turer. I tillegg får de eldre
ta del i nye og teknologiske aktiviteter med
VR-briller, iPader og spillkonsoller. Generasjon M
jobber ut fra verdiene mening, mestring og moro.
Resultater 2017
2017 var et aktivt år for Generasjon M med:
- 93 M-venner og besøksledere
- 5 227 arbeidstimer på sykehjem
- 9 400 beboermøter på sykehjem
- 745 unike eldre besøkt
Selskapet har et mål om at både ungdommene og de eldre skal oppleve mening, mestring og moro. Tall fra 2017 viser at ca. 70 % av ungdommene opplever at hverdagen er blitt mer meningsfull av å jobbe i Generasjon M, og 75 % rapporterer at de synes det er enklere å skape relasjoner med mennesker de ikke kjenner. Omtrent halvparten av respondentene rapporterer økt mestring i hverdagen. Tilbakemeldinger fra de ansatte på sykehjemmene bekrefter at de eldre også opplever samværet med M-vennene som verdifullt. Både M-venner og de eldre forteller om fine, morsomme og meningsfulle møter og opplevelser.
Valg av måleparametere
Generasjon M gjennomfører trivselsmålinger blant sine ansatte og ansatte på sykehjemmene. Selskapet jobber også med å kunne måle effekten hos mottakerne av besøkstjenestene. Dette har vist seg å være utfordrende da rundt 80 % av eldre på sykehjem har en form for demens eller kognitiv svikt. Generasjon M ønsker å måle de eldres utbytte av møtene ved å støtte seg på observasjoner fra de ansatte på sykehjemmene og/eller pårørende.
Skalering og fremtidsutsikter
Generasjon M har vokst kraftig. I september 2016 samarbeidet selskapet med tre sykehjem og i september 2017 hadde selskapet 17 sykehjem på kundelisten. Antallet timer M-vennene jobber har økt fra 1,5 timer per uke og kun på lørdager, til fire timer per uke med mulighet for dobbeltvakter. Besøksdager er utvidet til både søndager og ukedager. Generasjon M har en visjon om å skape meningsfylt arbeid for ungdommer – i hele landet.
Sykehjem utgjør Generasjon Ms kjernevirksomhet, men selskapet vurderer også andre forretningsområder. Det ble gjennomført pilotprosjekter i 2017 for å vurdere om hjemmebesøk er et egnet satsningsområde. Selskapet har blant annet ansatt en person i 40 % stilling som prosjektleder for hjemmebesøk. I tillegg har Generasjon M også etablert samarbeid med Aktivitetsdosetten, som jobber med individuelt tilpassede aktiviteter for eldre, samt Norlandia hjemmeomsorg.
Fotograf: Karoline Wilhelmine Holm
Om selskapet
Etablert
2011
Årsverk
6,6
Gründer
Anne Stine Hole og Christina Væting Nergård
Organisasjonsform
Ideelt aksjeselskap