Fremmer læring gjennom tidlig språkstimulering
Bravo-leken er et språkstimuleringsverktøy som bidrar til bedre ordforråd, større begrepsforståelse og tryggere språklig bevissthet. Verktøyet forebygger lese- og skrivevansker hos barn og skal være et supplement til den pedagogiske innsatsen i barnehagen og i hjemmet. Bravo-leken hjelper barna til å nyttiggjøre seg språk og motorikk slik at kommunikasjon, lek og vennskap blir lettere. Intempo tilbyr kurs til helsestasjoner, foreldre og barnehager.
Lese- og skrivevansker kan forebygges
Statistikk fra nasjonale prøver viser at 23,8 % av barn på 5. trinn presterer på laveste mestringsnivå. Vedvarende utfordringer med lesing og skriving kan føre til frafall i skolen, arbeidsledighet eller uføretrygd. For innvandrerbarn som kommer til Norge, er det hele 46 % sjanse for frafall fra videregående opplæring.
Hjerneforskning viser at det er i de første leveårene at barnas hjerner utvikler seg aller mest og at vansker kan forebygges. Gjennom Bravo-leken, har Intempo som mål å gjøre det enklere og morsommere å legge til rette for et rikt oppvekstmiljø. Gjennom relevante sanseopplevelser skaper barna tilstrekkelige nettverk i hjernen og læring blir lettere senere. På lengre sikt vil dette bidra til å redusere forekomsten av lese-og skrivevansker, og gi flere voksne mulighet til å fungere bedre i arbeids- og samfunnsliv.
Resultater 2017:
- Over 600 kursdeltakere
- 124 “Bravo-kommuner”
- 317 “Bravo-barnehager”
- 48 bestillinger på Bravo-leken som hjelpemiddel fra NAV HMS
- Brukerscore på 5,5 av 6 mulige
Både antall kommuner, barnehager og kursdeltakere i Norge økte i 2017. Undersøkelser viser at Intempo bidrar til å utjevne forutsetninger for læring ved skolestart. Data fra fire kommuner som bruker Bravo-leken i alle sine barnehager, viser at halvparten av elevene kan lese når de begynner på skolen og hele 90% leser etter en måned i 2. klasse. I andre kommuner viser undersøkelser at inntil 7% kan lese når de begynner på skolen og at 75% leser godt i 5. klasse. Tallene kan ikke sammenlignes direkte, men indikerer god effekt av den tidlige språkstimuleringen. Vista Analyse verifiserer nå tallene i en tredjepartsanalyse.
Valg av måleparametere
Leseferdigheter er viktig i et folkehelseperspektiv og derfor et sentralt måleparameter for effekten av Bravo-leken. Selskapet har valgt fonetisk lesning som parameter, fordi kartlegging av ordforråd eller begrepsforståelse krever mer av lærere og elever. Intempo spør lærerne om hvor mange barn som kan å stave eller lese, og får oppgitt prosentvise tall for hver klasse. Dette parameteret blir en god temperaturmåler på om selskapet oppnår de resultatene de ønsker; å forebygge lese- og skrivevansker.
For at Intempo skal oppnå den effekten de ønsker, er det av avgjørende betydning at barnehagene som går på kurs og går til innkjøp av Bravo-leken, fortsetter å bruke den over tid. En viktig måleindikator for selskapet er derfor bruksprosenten i barnehagene. Tilbakemeldingene fra prosjektdeltakerne i 2017 viser at 100% av barnehagene tar i bruk materiellet og at 90-95% viderefører bruken, også etter endt prosjektperiode.
Brukerstyrt utvikling
Intempo er i tillegg avhengig av å levere høy kvalitet på sine tjenester og kontrollerer dette ved å måle hvor fornøyde brukerne er med kurs og materiell. Intempo har de siste årene videreutviklet og forbedret materiell og kurs gjennom tett kontakt med barnehagene og gjennom tilbakemeldinger på kurs og i veiledningssamtaler.
Skalering og fremtidsutsikter
Intempo har oversatt materiellet til nynorsk, tre samiske språk og dansk og ønsker å utvide til flere språk. Selskapet jobber med å etablere samarbeid med flere norske og danske kommuner. Det er enklere å måle effekten når barnehagene er samlet i et geografisk område som en kommune, enn enkeltvis spredt utover. Selskapet ønsker å motivere til vedvarende innsats på systemnivå i større grad. Det vil være et hovedfokus å få etablert kommunenes egne målinger av leseferdigheter i utvidet forstand på 1. og 2. trinn ved prosjektstart og gjennom de neste 5 årene. Over tid vil man da kunne vurdere og evaluere innsatsen i barnehagene og kunne argumentere for videre satsing på de yngste. Kommunen kan sikre at flere elever får likere forutsetninger ved skolestart, og redusere behovet for spesialundervisning i skolen ved å investere i tidligere og systematisk stimulering.
Fotograf: Tone Molnes
Om selskapet
Etablert
2009
Årsverk
3
Gründer
Heidi Aabrekk
Organisasjonsform
Aksjeselskap