Inkluderende trivselsledere
Trivselsleder jobber for økt trivsel, mer aktivitet og mindre mobbing i friminuttene. I Trivselsprogrammet trenes elever fra 4.-10. trinn opp til å ta et ekstra ansvar for å få alle med i leken. Disse barna blir trivselsledere og jobber for å inkludere medelever i lek og aktivitet i skolegården. I 2016 ble 70 000 barn trivselsledere på sine skoler. Selskapet jobber også for å øke aktivitet i skoleundervisningen gjennom konseptet «Aktiv TL-undervisning».
Programmet bidrar til økt og mer variert lek og aktivitet i skolegården og reduserer konflikter blant elever. Trivselsprogrammet legger også til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner og styrker det psykososiale miljøet. Selskapet tilbyr en tilpasset modell av Trivselsprogrammet for barnehager, der førskolebarn tar et ekstra ansvar for økt aktivitet og lek i både inne- og utetiden.
Aktivitet og lek
Trivselsleder baserer sitt program på forskning som viser at fysisk aktivitet i skole og barnehage har en positiv virkning på barns og unges motoriske utvikling, innsats i skolefag og evnen til sosialt samspill med andre barn. Barn som er fysisk aktive, har et bedre selvbilde enn barn som er lite fysisk aktive, og fysisk aktivitet i seg selv har en positiv betydning for barn og unges mentale helse. Gjennom Trivselsprogrammet benyttes aktiviteter og lek som verktøy for økt trivsel og for å styrke barnas læringsmiljø.
Bedre skolemiljø
Trivselsleder inngår treårige avtaler med skolene. I 2016 benyttet 1387 skoler i Norden seg av Trivselsprogrammet, og i Norge er programmet representert i alle landets fylker og i over 200 kommuner. Selskapet kan vise til høy gjenkjøpsgrad ved skolene, og programmet har blitt en del av mange skolers grunnsatsning på bedre skolemiljø. Trivselsleder er nå representert på skoler i hele Skandinavia og på Island og jobber med å videreutvikle programmet for å skape et mer inkluderende skolemiljø for flere barn.
Etablert
2010
Årsverk
14
Gründer
Tommy Bottenvik og Kjartan Eide
Organisasjonsform