Lek og læring med ball
Gladiator GT jobber for å stimulere til økt fysisk aktivitet og faglig læring hos barn. Selskapet har utviklet tall- og bokstavballene Aball1, et sosialt og teoretisk læringsverktøy som kombinerer fysisk aktivitet med faglig læring og morsom oppgaveløsing i fellesskap. I Norge brukes Aball1 på skoler i undervisning i alle fag og på asylmottak i undervisning av nyankomne barn og voksne. 200 barn på flyktningmottak lekte Aball1 i 2016.
Læringsverktøyet selges også til organisasjoner, lag og foreninger. Gladiator GT har utviklet et nytt ballsett til innendørsbruk og samarbeider også med Trivselsleder om aktiv læring. ”Aktiv læring” betyr at mattetimen tas ut i ballbingen på skolen, der barna lærer matte gjennom aktivitet og lek med ballsett. Selskapet har også utviklet andre fysiske og sosiale læringsspill. Aksjon Fraksjon lærer barna om kildesortering og miljø mens de er fysisk aktive og samarbeider.
Variert fysisk aktivitet
Fysisk inaktivitet er en av de største helseutfordringene vi har i Norge i dag. Forskning har vist at manglende fysisk aktivitet øker risikoen for en rekke folkesykdommer. Aball1 motiverer til lek og bevegelse med varierte og morsomme oppgaver. Oppgavene kan tilpasses både med hensyn til intensitet, kondisjon, motorikk – og til trening på hurtighet, ballfølelse og teknikk. De teoretiske oppgavene kan tilpasses alder, nivå og ønsket utfordring.
Internasjonal vekst
Gladiator GT har skalert virksomheten og selger i dag Aball1 i Norge, England og Australia. I England jobber selskapet med fotballklubber som en del av klubbenes «In the community»-programmer. Gladiator GT samarbeider også med norske fotballklubber og Norsk Toppfotball (NTF). I arbeidet med norske asylmottak samarbeider Gladiator GT med stiftelsen Right to Play og UDI. Gladiator jobber med å etablere seg i flere internasjonale markeder og ser etter strategiske samarbeidspartnere for effektiv skalering.
Etablert
2006
Årsverk
5
Gründer
Tor Sandnes og Glenn Andersen
Organisasjonsform