Investerer i sosial verdiskaping
Ferd Sosiale Entreprenører (Ferd SE) investerer i sosiale entreprenører med målbare sosiale resultater og bidrar til å styrke deres marked. Ferd SE bidrar med kapital, kompetanse og nettverk til selskapene i et aktivt partnerskap med tydelige milepæler og sosiale ambisjoner. De sosiale entreprenørene i Ferd-porteføljen nådde ut til over 740 000 mennesker med sine nyskapende løsninger i 2016.
Investeringskriterier
Ferd SE velger ut entreprenører med et produkt eller en tjeneste som løser en krevende sosial utfordring i Norge på en ny måte. Selskapene må kunne vise til målbare sosiale resultater og ha en forretningsmodell som vil gjøre selskapet økonomisk bærekraftig over de neste årene, slik at flest mulig får nytte av løsningen. Selskapets grunnidé, gründerens gjennomføringsevne, samarbeidsevne og motivasjon blir også vurdert.
Utvelgelse og aktivt samarbeid
Normalt etablerer Ferd SE et samarbeid med ett til tre nye selskaper hvert år. Ferd SE velger de selskapene der de kan være med på å utgjøre størst forskjell og skape gode sosiale resultater gjennom et tett samarbeid. Styret i Ferd SE tar den endelige beslutningen om et selskap tilbys en plass i porteføljen. Den første investeringsfasen kalles grunntrinn og varer i ett år. I grunntrinnsperioden blir Ferd SE og selskapet bedre kjent og starter arbeidet med å styrke organisasjonen. Selskapene som kvalifiserer til videre samarbeid, går videre fra grunntrinn til portefølje. Som en del av porteføljen, får selskapene vanligvis støtte i tre til seks år, og arbeidet med vekst og skalering iverksettes i tråd med planlagte milepæler. Etter fullendt tid i porteføljen går selskapene over i en alumni-posisjon. Ferd SE er da fortsatt tilgjengelige som rådgivere og sparringspartnere, men det forventes at selskapene står på egne ben.
Etablert
2009
Årsverk
4,8
Gründer
Johan H. Andresen
Direktør
Katinka Greve Leiner
Organisasjonsform