Ny metode for å mestre lese- og skrivevansker
Lydfargemetoden er et pedagogisk og nyskapende verktøy til bruk i lese- og skriveopplæring for barn i grunnskolen. Metoden benyttes også i norskopplæring for barn og voksne og er spesielt godt egnet for personer med lese- og skrivevansker i alle aldersgrupper. Selskapet tilbyr opplæring til pedagoger som ønsker å ta metoden i bruk i sitt daglige arbeid i grunnskolen, videregående skole eller i voksenopplæringssentre. Lydfarge tilbyr også helgekurs for foreldre og barn.
Lydsystem i språket
Lydfargemetoden er en praktisk metode som tar utgangspunkt i en syntetisk lesemetode. Metoden bygger på lydsystemet i språket, men har i tillegg fokus på ordoppbygging. Fargene hjelper med identifiseringen av kombinasjoner av bokstaver og lyder. Informasjonen eleven får, er konkret og enkel og appellerer til flere sanser. Elever som har brukt metoden, leser betydelig fortere, skriver mindre feil og er mer språkbevisste. Over 3580 barn trente på å lese og skrive med Lydfargeverktøyet i 2016, 173 pedagoger gjennomførte Lydfarge-kurset og 86 skoler tok i bruk Lydfargemetoden.
Effektmåling
I 2016 startet Lydfarge måling av effekt ved bruk av testverktøyet Logos. En del Logos-sertifiserte pedagoger tester sine elever før de starter med Lydfargemetoden – og retester etter seks mnd. Resultatene loggføres og skal benyttes i videre forskning. Logos-testen er den mest anerkjente norskbaserte test av leseferdigheter og er en godt dokumentert og vitenskapelig metode.
Sparebank 1 Hallingdal Valdres er aksjonær i Lydfarge gjennom stiftelsen Kimen til vekst. Selskapet har også mottatt etablererstipend fra Innovasjon Norge og søker samarbeidspartnere for å nå bredere ut med sine verktøy.