Økt trivsel i skolegården
Trivselsleder jobber for økt trivsel, mer aktivitet og mindre mobbing i friminuttene på skolen.
Gjennom Trivselsprogrammet læres elever i 4.-10. trinn opp til å ta et ekstra ansvar for å få alle med i leken. Disse barna blir trivselsledere og jobber for å inkludere medelever i lek og aktivitet i skolegården. Programmet bidrar til økt og mer variert lek i skolegården, og reduserer konflikter blant elever. Trivselsprogrammet styrker det psykososiale miljøet ved blant annet å legge til rette for at elever skal kunne bygge gode vennskapsrelasjoner. Selskapet jobber også for å øke aktivitet i skoleundervisningen gjennom konseptet «Aktiv TL-undervisning».
En tilpasset modell av Trivselsprogrammet er også tilgjengelig for barnehager der førskolebarn tar et ekstra ansvar for økt aktivitet og lek i både inne- og utetiden.
Aktivitet og lek er viktig
Forskning som viser at fysisk aktivitet i skole og barnehage har en positiv virkning på barns og unges motoriske utvikling, innsats i skolefag og evne til sosialt samspill med andre barn. Barn som er fysisk aktive har et bedre selvbilde enn barn som er lite fysisk aktive. Fysisk aktivitet har også en positiv betydning for barn og unges mentale helse. Gjennom Trivselsprogrammet benyttes aktiviteter og lek som verktøy for økt trivsel og for å styrke barnas læringsmiljø.
Trivselsleder er representert på 1 400 skoler i Norge, Sverige og Island.
Fotograf: Hans Granberg
Om selskapet
Etablert
2010
Årsverk
15
Gründer
Tommy Bottenvik og Kjartan Eide
Organisasjonsform
Ordinært aksjeselskap