Forebygger utenforskap hos barn
Atlas Kompetanse jobber for å styrke foreldres kommunikasjon og forståelse av systemer, slik at de kan ta velinformerte valg for sine barn i møtet med norsk skole og barnevern.
Familieveiledning
Atlas Kompetanse tilbyr veiledning til familier med svake språkkunnskaper eller kort botid i Norge, på oppdrag fra barneverntjenesten.
Familieveilederne i Atlas Kompetanse har flerkulturell kompetanse og snakker samme språk som foreldrene. Gjennom sine språkkunnskaper og unike kulturkompetanse bidrar konsulentene til å øke foreldrenes systemforståelse. Konsulentene har også faglig bakgrunn som lærere, sosionomer, barnevernspedagoger og samfunnsvitere.
Skole-hjem samarbeid
Det kan være utfordrende for foreldre i nyankomne familier å forstå hvordan det norske samfunnet generelt, og skolesystemet spesielt, fungerer. Foreldrene trenger informasjon og forståelse om skolens, lærerens, elevens og deres egen rolle, ansvar og forventninger.
Atlas Kompetanse jobber med å styrke foreldrene i deres rolle ved å bygge bro mellom dem og skolesystemet. Selskapet arrangerer blant annet kurs der foreldre får generell informasjon om skolesystemet og skole-hjem samarbeid. Kursdeltakerne får også konkrete verktøy de kan bruke for å støtte sine barn i skolehverdagen og kommunisere med skolen og lærerne. Kursene holdes på norsk, engelsk, arabisk, somali og tigrinja.
Selskapet tilbyr kurs til grunnskoler, videregående skoler og voksenopplæring, og samarbeider med enkeltskoler, bydeler og kommuner. Samarbeidet med skolene og kommunene skal bidra til bedre kommunikasjon fra skolens side.
Resultater 2018
- Antall familier som mottok veiledning: 12
- Antall barn og unge i familier som mottok veiledning: 29
- Antall timer veiledning per familie i gjennomsnitt: 389
- Familier som hadde behov for å bli veiledet på et annet språk enn norsk: 11
- Totalt antall språk brukt: 5
I 2018 veiledet Atlas Kompetanse tolv familier med totalt 29 barn og unge i alderen mellom 0 og 23 år. Hver familie mottok i gjennomsnitt 389 timer veiledning. Antall familier som mottok veiledning økte med 50 % fra året før, mens antall barn økte med over 80 %. Dette viser at det både er behov for og etterspørsel etter selskapets tjenester og kompetanse.
I familieveiledningen får Atlas Kompetanse et mandat av barneverntjenesten. Der beskrives det hvilket barn det skal settes inn tiltak for og hvor mange barn det er i familien. Når bedriften jobber med hjelpetiltak på oppdrag fra barneverntjenesten, er målet å bidra til positive endringer hos barnet og familien. Noen av hjelpetiltakene er direkte knyttet til barn, mens andre er aktuelle for foreldrene. Hjelpetiltak kan for eksempel være råd og veiledning for foreldrene og miljøarbeid knyttet til barnet, og arbeidet kan strekke seg over måneder eller år.
Språk er viktig både for å bygge forståelse og tillit. Elleve av tolv familier mottok veiledning på et annet språk enn norsk. Totalt ble det brukt fem språk. Disse var norsk, engelsk, somalisk, lingala og spansk. I tillegg behersker familieveilederne også swahili, fransk, arabisk.
Fotograf: Tristan Troy Rasay
Om selskapet
Etablert
2014
Årsverk
5
Gründer
Firdawsa Ahmed og Saad Yusuf Hashi
Organisasjonsform
Ideelt aksjeselskap
Den gode historien
I februar 2018 ble vi kjent med en gutt på fem år. Han hadde bodd hos moren sin, men skulle nå bo sammen med faren for første gang. I barnehagen var de ansatte bekymret for guttens utvikling og om han ville være klar til skolestart. De var usikre på om gutten trengte ett år til i barnehagen, eller kanskje kunne ha spesielle behov. Faren hadde hatt begrenset kontakt med gutten, han hadde ingen andre barn og følte seg usikker på hvordan han skulle ta vare på et barn som kanskje hadde spesielle behov. Barneverntjenesten ønsket å forsikre seg om at faren kunne gi gutten god oppfølging og omsorg og ba Atlas Kompetanse avklare dette.
I løpet av våren traff en av våre familieveiledere faren ukentlig og sammen laget de en god plan for å følge opp gutten. Faren fikk informasjon og gode verktøy han kunne bruke for å skape en god relasjon og gi sønnen den hjelpen han trengte. Allerede etter få måneder fortalte barnehagen at de så en tydelig positiv utvikling hos gutten. Faren har vært engasjert og lærevillig, og har jobbet knallhardt for å gi sønnen best mulig utgangspunkt i overgangen fra barnehage til skole.