
Mestring på tvers av generasjoner
Generasjon M hjelper ungdommer inn i arbeidsmarkedet, samtidig som de bidrar til å redusere ensomhet og inaktivitet blant eldre.
To samfunnsutfordringer – én løsning
Mange ungdommer har lyst til å jobbe, men kan ha vanskeligheter med å finne arbeid i et tøft arbeidsmarked. På den andre siden er det mange eldre som sliter med ensomhet og inaktivitet, både blant de som bor på sykehjem og de som bor hjemme.
Generasjon M løser disse to utfordringene gjennom å sysselsette ungdommer mellom 14 og 20 år som besøksvenner, kalt M-venner. Ungdommene får en jobb med mening og gjennomfører aktiviteter for eldre, individuelt eller i grupper. Gjennom besøkene blir ungdommene og de eldre kjent med hverandre og deler kunnskap, interesser og erfaringer. Aktivitetene inkluderer brettspill, samtaler og turer. I tillegg får de eldre ta del i nye og teknologiske aktiviteter med VR-briller, iPader og spillkonsoller. Generasjon M jobber ut fra verdiene mening, mestring og moro.
Resultater 2018
- Antall M-venner og besøksledere: 108
- Antall beboermøter på sykehjem: 15 300
- Antall arbeidstimer på sykehjemmene utført av M-venner og besøksledere: 6 179
- Antall sykehjem besøkt: 23
M-vennene gjennomførte 15 300 beboermøter i 2018. Dette er en økning fra 9 400 i 2017. Økningen i antall generasjonsmøter kan forklares med at det en større del av året er basert på faktisk telling, mot forsiktig estimering i 2017. I tillegg har selskapet hatt vekst i både antall M-venner og besøkte sykehjem i fra 2017 til 2018. Antall M-venner har økt fra 93 til 108 sammenlignet med året før, mens antall besøkte sykehjem har økt fra 20 til 23.
Tilbakemeldinger fra de ansatte på sykehjemmene bekrefter at de eldre også opplever samværet med M-vennene som verdifullt. I en undersøkelse blant 79 pleiere på sykehjem svarer 94 % at de eldre har det moro sammen med M-vennene. Tilsvarende svarer 85 % av pleierne at de eldre får bedre humør i etterkant av besøk. Både M-venner og de eldre forteller om fine, morsomme og meningsfulle møter og opplevelser.
Selskapet har et mål om at både ungdommene og de eldre skal oppleve mening, mestring og moro. Undersøkelser i 2018 viser at ca. 75 % av ungdommene opplever at hverdagen er blitt mer meningsfull av å jobbe i Generasjon M, og 69 % rapporterer at de blir tryggere på seg selv. Dersom man også inkluderer de som har svart “i noen grad” mener 97 % av hverdagen har blitt mer meningsfull og 97% at de har blitt tryggere på seg selv etter at de begynte som M-venn. Generasjon M fokuserer på å gi de ansatte god opplæring og bygge gode team. Selskapet er også opptatt av å ansette ungdommer som ikke har skrevet den beste søknaden eller fremstår som de mest “ressurssterke” – nettopp fordi det ofte er disse ungdommene som vil ha størst utbytte og utvikle seg mest som menneske i jobben som M-venn.
Om selskapet
Etablert
2011
Årsverk
6,6
Gründer
Anne Stine Hole og Christina Væting Nergård
Organisasjonsform
Ideelt aksjeselskap
Den gode historien
Jeg satser ganske tungt på skole. Målet er å studere industriell økonomi og ledelse, men det er beinhardt å komme inn på. Derfor bruker jeg mye tid på skolen og det er ganske stressende. Som M-venn slapper jeg faktisk av selv om jeg er på jobb. Det høres kanskje rart ut, men jeg senker skuldrene. Fordi på jobb trenger jeg ikke å prestere på samme måte, det holder at jeg er meg selv. De eldre sier at jeg er så blid og glad på jobb. Det er de som gjør meg så glad.