Blikket fra sidelinjen

Gjennom et langt liv har Marianne Andresen (83) observert. Med skisseblokk, penn og pensel har hun dokumentert industrihistorie, skildret reiser og fanget familieliv. Nå er øyeblikkene samlet for ettertiden.

TEKST: IRINA LEE

Marianne Andresen (83) har arbeidet med kunst hele sitt liv, som tegner, maler og grafiker. Hun er kunstutdannet ved akademier i München og Stockholm, og har illustrert flere bøker. Til sammen har hun produsert tusenvis av verk i en rekke ulike sjangre.

1. november åpnet en separatutstilling med 230 av Andresens arbeider på Grev Wedels Plass Auksjoner i Oslo. Samme dag lanserte Orfeus forlag boken Marianne Andresen. Slottet – familien – kunsten, ført i pennen av forfatter Nanna Segelcke.

I forordet til boken skriver Gunnar Aune, professor emeritus i tegning: «De dominerende motivene i hennes billedkunst er mennesker, dyr og landskap, og hun kopierer ikke virkeligheten. Gjennom sine bilder skaper hun heller en ny virkelighet. Her levendegjør hun en tradisjon innenfor kunst, og viser gjennom sine arbeider at det gåtefulle ligger i det synlige og ikke i det usynlige.»

Oppdrag for Elopak
I tillegg til å bidra til det sosiale arbeidet på Tiedemanns, fikk virksomheten også glede av Andresens kunstneriske evner. Tiedemanns fabrikklokaler, både i Stensberggaten og på Ensjø, ble motiv på flere av hennes bilder. Noen av disse henger i dag på hovedkontoret til Ferd. «Sjefsfruen» hjalp også til med å velge ut kunst til veggene i kantinen og på kontorene, samt bestemme farge på interiør og gardiner.

I tillegg hadde hun en rekke utsmykningsoppdrag på vegne av de andre virksomhetene, selv om hun ikke alltid fikk anerkjennelsen for jobben hun gjorde.

Etter å ha laget et utkast til en figur til Elopaks fabrikk i Nederland, var ledelsen begeistret. Monumentet ble laget i aluminium, og fikk en fremtredende plass ved innkjørselen til fabrikken. Mange ble invitert til den høytidelige åpningen. Bortsett fra én. Kunstneren selv.

– Min mann reiste ned, sammen med alle de andre. Jeg ble ikke invitert. I ettertid tenkte jeg: «Dette var litt pussig», men jeg sa ingenting. Jeg vil jo ikke være den sinte damen. Det har vel ofte vært slik, at mennene har fått æren for det meste, sier hun diplomatisk.

Frivillig bidrag
I tillegg til familieforpliktelsene og arbeidet i Tiedemann-kulissene, har Andresen engasjert seg som foreldreressurs for ulike skoler og kulturorganisasjoner, deriblant Filharmonisk Selskap, Norsk Folkemuseum, Forbundet for Norske Museumsvenner og United World College.

– Det er en kunst – å vite hva man kan selv, og samtidig innse sine begrensninger. Du kan vel kalle min rolle «aktiv observatør». Jeg fant tidlig at jeg kunne gjøre mye, uten at jeg nødvendigvis ble bedt om det. Det har vært spennende, enten det har vært snakk om Tiedemann, Elopak eller United World College. Jeg har gjort mye, som folk kanskje ikke har lagt merke til. Mitt råd til de unge i dag, er at alle må finne sin egen vei. Det har jeg gjort.

Se video fra utstillingen på Grev Wedels Plass Auksjoner og intervju med Marianne Andresen her: https://www.facebook.com/GrevWedelsPlassAuksjoner/videos/2028771807341346/?q=grev%20wedels%20plass%20auksjoner%20as%20marianne%20andresen

Last ned Ferdmagasinet her.

 

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.