Brav bygger felles identitet

Thomas Holmestad - Brav - Foto Raymond Andersen

Swix Sport ble til Brav gjennom en prosess der ansatte på tvers av merkevarer og landegrenser ble involvert. Slik fødtes også et eierskap til det nye navnet.

Brav blir dermed et nytt navn å merke seg: Brav erstatter nå Swix Sport som navn på konsernet bak de kjente merkevarene Swix, Ulvang, Toko, Lundhags, Helsport, Hardrocx, Original og Skisporet.no.

Navneendringen markerer at selskapet har utviklet seg til et merkevarehus med en rekke unike merkevarer med en samlet omsetning på over en milliard kroner. Markedet utenfor Norge representerer halvparten av selskapets omsetning.

Administrerende direktør i Brav, Tomas Holmestad, oppsummerer de viktigste problemstillingene mot den nye milepælen i selskapets historie overfor Ferdmagasinet:

– Det viktigste for oss i denne prosessen var å finne en god og tydelig verdiplattform, som skal forene over 300 ansatte i 8 land, sette ufravikelige spilleregler og en tydelig retning for hvor vi skal.  Vi ønsket å finne et rammeverk der verdiene fikk en tydelig plass i hvordan vi styrer konsernet.

– En viktig del av prosessen var at vi gjennomførte en digital involvering med alle ansatte i selskapet, der de ansatte ble spurt om hva som kjennetegnet det å jobbe i bedriften, hva de mente ble viktig framover og der de fikk komme med innspill til verdier og navn. Dette ga godt over 100 forslag til navn. Mest imponerende var det at de verdiordene de ansatte foreslo var veldig like og dermed ga et godt grunnlag for hvilke verdier som skulle kjennetegne virksomheten, forteller Holmestad.

Etter innspillene fra de ansatte ble det enklere for arbeidsgruppen å skape den nye plattformen.

Siri Sandvik var leder for merkevareprosessen fra Swix til Brav. Hun er utdannet siviløkonom fra NHH og har bakgrunn fra PwC Consulting der hun hovedsakelig jobbet med prosjekter innen strategiimplementering og organisasjonsutvikling.

– Erfaring fra å drive større endringsprosjekter med stor grad av involvering og fokus på kommunikasjon, har vært verdifullt i dette prosjektet. Tilbakemeldingene i etterkant av lanseringen viser at de ansatte kjente seg godt igjen i det nye verdisettet og forsto behovet - både for en felles verdiplattform og et nytt navn. Dette tror jeg er en viktig forutsetning for å lykkes med slike prosjekter, og bekrefter verdien av involvering. Uten alle de gode bidragene fra de ansatte i prosessen hadde vi aldri fått til dette, sier Sandvik.

Styret likte navnet Brav da det til slutt kom til deres bord. Den norske betydningen av Brav er modig eller rettskaffen. Ordet handler om mot, gjerne med en undertone av eventyrlyst.

– Den danske ordbokens beskrivelse treffer innertier på det vi skal være; «preget av handlekraft, mot, utholdenhet og hederlighet», oppsummerer Holmestad.

Last ned Ferdmagasinet her

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.