Swix Sport satser på sykkel

Ferdmagasinet 01-16 Langsiktig og offensiv satsing på sykkel, Dag Johnsen, Morten Vaeng, Kristin Brown, Simen Langeland og Steinar Liljedahl Karlsen Foto HardRocx

Hard Rocx, en favoritt blant mer ambisiøse norske syklister, er fra 1. januar en del av Swix. En perfekt match, med potensial for kraftig vekst og store gjensidige fordeler, mener begge parter.

– Vi har en visjon om å gjøre Swix til en sterk og komplett merkevare for alle årstider. Derfor er vi svært fornøyd med å overta Hard Rocx, som etter vår oppfatning produserer Norges klart beste MTB-sykler. I fjor lanserte selskapet også elsykler, og med betydelig suksess. Jeg ser et stort potensial for vekst i begge kategoriene, sier Ulf Bjerknes, administrerende direktør i Swix Sport AS, i et intervju med Ferdmagasinet.

Birken-segmentet
Det finnes nok av sykkelmerker på markedet. Det som særpreger Hard Rocx er at kjernekundene er å finne innenfor det såkalte Birken-segmentet, det vil si utøvere som tar sine prestasjoner alvorlig og er opptatt av at utstyret skal være i toppklasse.

– Og Birken-segmentet innenfor vintersport er jo kjernekunder for Swix. Mens Hard Rocx er klart ledende på MTB-sykler har vi tilsvarende posisjon for avanserte smøringsprodukter, høyteknologiske skistaver og bekledning for vinterutgaven av Birken, sier Bjerknes. Og legger til at en stor andel av alle skiinteresserte finner frem sykkelen når vintersesongen er slutt, særlig gjelder dette de mer dedikerte utøverne.

Bredt spekter
– Vi leverer forøvrig sykler som dekker et bredt spekter av behov og interesser. MTB-sykler, for mountain bikes eller terrengsykler, er helt klart vårt kjerneområde og det vi er mest kjent for. Men vi er også gode på landeveissykler, hybrider, fatbikes, bysykler, juniorsykler – og nå også elsykler under navnet HR Electric, supplerer Steinar Trygve Liljedahl Karlsen, som sammen med medgründer Lasse Mjerskaug samt selskapets produktsjef Simen Langeland har valgt å selge sine aksjer. Liljedahl Karlsen, som har ledet selskapet siden oppstarten for 23 år siden, fortsetter imidlertid som administrerende direktør, og går i tillegg inn i ledergruppen for Swix Sport. Også Langeland og de tre øvrige medarbeiderne ved hovedkontoret i Asker velger å bli med videre.

Dobling eller tredobling
– Vi ser et stort potensial for å øke markedsandelen i high end-delen av sykkelmarkedet. Vi har topp produkter, og salgsapparatet hos Swix Sport har god kapasitet i de periodene da det meste av sykkelsalget skjer, de sammenfaller med lavsesongene for vintersportsutstyr. Og vi har huset fullt av medarbeidere som er sykkelentusiaster når de ikke kan gå på ski, og som har både engasjement og kompetanse til å gjøre en god innsats for Hard Rocx, sier Ulf Bjerknes – som mener det bør være realistisk å doble eller kanskje tredoble omsetningen fra dagens nivå.

Les hele saken i Ferdmagasinet her.

Maria Syse-Nybraaten
Kontaktperson
Maria Syse-Nybraaten
Investment Manager
E-post
msy@ferd.no
Telefon
67 10 80 89
Mobil
94 83 95 77

Abonner på publikasjoner

Hvis du ønsker å motta Ferdmagasinet og / eller årlige og halvårlige rapporter når de er tilgjengelige, kan du fylle ut skjemaet under

Økonomiske rapporter
Email
Nyheter
Ferdmagasinet
Post Email
Fornavn *
Etternavn *
Firma *
E-post *
Adresse *
Postnummer / Sted *
* Obligatoriske felter

Avslutte abonnement

Hvis du ønsker å avbestille abonnementet, kan sende e-post til oppsigelse@ferd.no
Alle opplysninger vil bli behandlet konfidensielt. For ytterligere informasjon, vennligst se Ferds retningslinjer for personvern.